Wie altijd al onderuit wou zakken met Milla Jovovich en Michelle Rodriguez, moet beslist de dvd van Resident Evil kopen en de film direct bekijken met de commentaartrack door onder meer Jovovich, Rodriguez en regisseur Paul W.S. Anderson. Wat een meligheid. Wat een gebazel. Niemand krijgt een zin afgemaakt, en vrijwel nooit komt iets inhoudelijks ter sprake. 'Dus we gaan de hele film bespreken?' vraagt Jovovich (of is het toch Rodriguez) na vijf minuten geklets aan Anderson. Blij als een kind, want ze vindt het prachtig om Resident Evil nog een keer te zien. 'O, dit is geweldig. Iedereen gaat dood, heerlijk.'

Aan bod komen onder meer de leren onderbroeken van Rodriguez, de winderigheid van Jovovich en de manier waarop je 'shit' uitspreekt in hoogbeschaafd Brits. Rodriguez klaagt herhaaldelijk dat ze als hoofdrolspeler van Resident Evil straks de dvd niet gewoon thuis gestuurd gaat krijgen. 'Ik ga echt niet voor een dvd betalen waar ik zelf in zit.' Na verloop van tijd geef je je vanzelf over aan deze janboel, maar het blijft storend dat de dames met hun vrolijke gekissebis geen ruimte laten voor serieuze opmerkingen. Hier en daar verwijst Anderson naar de substantiëlere toelichting die visual effects supervisor Richard Yuricich elders op de dvd bij elkaar zou moeten praten, die echter ontbreekt - zelfs op de Amerikaanse dvd.

De making of op schijfje twee blijkt bij nader inzien weinig meer dan een mix van setopnamen en interviews die ook los te bekijken zijn. Terwijl de film voornamelijk slechte kritieken kreeg , laat geen van de betrokkenen het na te vermelden hoe eng het op de set was. Jovovich: 'Zodra de zombies bewogen vergat ik dat ze niet echt waren.' Iedereen doet vol ernst de plot uit de doeken alsof Resident Evil een documentaire is over controversiële wetenschappelijke experimenten - met als hoogtepunt regisseur Anderson die een biologische verklaring geeft voor het feit dat in zijn film de doden weer tot leven komen. Net op tijd voegt Jovovich toe: 'Mij zien in een natte mini-jurk met een revolver, wat wil je nog meer van Resident Evil?'

Wat serieuzer gaat het er aan toe in de korte featurette over de uitstekende score, die deels door popmonster Marilyn Manson geschreven werd. ' Het schrijven van filmmuziek voelde voor mij haast natuurlijker aan dan het maken van popmuziek,' zegt Manson. 'Dat vond mijn band toch wel griezelig.'

Verdere extra's: reportages over de decors en kostuums (opmerkelijk genoeg ontworpen door dezelfde persoon), een korte close up-parade van zombies en een videoclip van nu metal-band Slipknot. Resident Evil staat er zelf prima op, met uiterst sfeervolle geluidsmixen in Dolby 5.1 en DTS. Al met al een goedverzorgde , jolige dvd, maar niet eentje die méér van de film maakt dan hij is: een amusante rit door het spookhuis waar je niet moeilijk over moet doen.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1. en DTS (Engels)
Ondertiteling: Nederlands