Changing Lanes, vanaf nu verkrijgbaar op dvd, is weer eens zo'n Hollywoodfilm die je het liefst vijf minuten voor het einde zou willen afzetten. Een dwars en somber gegeven (advocaat Ben Affleck zet uit opportunisme en frustaties het toch al roerige leven van gewone man Samuel Jackson volledig op zijn kop) wordt in de laatste scènes zonder pardon omgebogen naar een happy end (de advocaat herontdekt zijn geweten en Jackson krijgt zijn vrouw en kinderen terug). Een even moralistisch als overtuigend betoog over de onveranderlijke slechtheid van de mens maakt subiet plaats voor lachende gezichten en vrolijke gitaarmuziek.

Niet vreemd dat het audiocommentaar van regisseur Roger Michell bij de geforceerde afsluiting even hapert. 'Ik weet niet zeker of dit... de beste manier is om de film te eindigen. Het is in elk geval niet een einde dat ik haat .' Hij geeft wel toe dat het script oorspronkelijk met een veel pessimistischer en donkerder einde besloot. 'We wilden de film niet zo somber eindigen,' zegt hij, maar het klinkt alsof hij namens de studiobonzen praat.

Verder is Michells toelichting keurig en uitvoerig. Terwijl hij genoeg te zeggen heeft over zijn eigen regie ('Geen crane shots, geen steadycam, niets spectaculairs') wijst hij ook op aspecten van de soundtrack, het decor en de belichting - steeds vol lof voor zijn crew. Over acteur Affleck horen we dat hij telkens heen en weer moest vliegen tussen Changing Lanes en de opnamen voor de oorlogsblockbuster Pearl Harbor, en blij was dat hij bij Michell tenminste de kans kreeg om echt te acteren. 'Maar er is niets mis met actiefilms,' voegt Michell in alle politieke correctheid toe.

Interessant is ook zijn commentaar bij de begincredits, waarin tot twee keer toe de Twin Towers voorbij komen. Na elf september werden die shots verwijderd, maar twee maanden later kwamen ze er weer in. 'Waarom zouden we moeten doen alsof ze nooit hebben bestaan? Kijk eens hoe mooi ze zijn.'

Buiten de commentaartrack bevat de dvd nog twee korte en tamelijk saaie featurettes - een 'making of' dat die naam niet verdient en een praatje door de twee scenaristen - enkele verwijderde en uitgerekte scènes, en de verplichte trailer. Geen ' alternative ending', helaas.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby 5.1
Ondertiteling: onder meer Nederlands, Engels en Duits