Op de dvd van Miller's Crossing schitteren de gebroeders Coen door afwezigheid. Niets nieuws onder de zon: de Coens hebben zich al vaker dvd-schuw getoond.

Sommige cineasten weigeren om de dvd's van hun films van een audiocommentaar te voorzien. De Coen-broers, bijvoorbeeld. Die laten het werk liever doen door hun cameramannen (de speciale editie van Fargo) of een nep-filmhistoricus (de Amerikaanse dvd van hun debuut Blood Simple). Alleen op de dubbeldisc van The Man Who Wasn't There zijn de Coens zelf te horen, en dan ook nog mondjesmaat - hoofdrolspeler Billy Bob Thornton komt veel meer aan het woord.

Op de dvd van het virtuoze maffiadrama Miller's Crossing, hun derde speelfilm, schitteren de Coens wederom door afwezigheid. Ze duiken hier en daar op in de fotogalerij, en verder moet je het doen met wat de spelers en cameraman Barry Sonnenfeld over hen zeggen. 'De Coens weten precies wat ze willen,'zegt actrice Marcia Gay Harden. 'Ze zijn soms wel een beetje raar met elkaar.' Sonnenfeld vertelt onder meer hoe de Coens hem uitlegden wat voor stijl ze voor ogen hadden. '"Er zijn maffe films en fraaie films," zeiden ze. "Dit moet een fraaie film worden. Een fraaie film over mannen met hoeden."'

Het gesprek met Sonnenfeld duurt zo'n twintig minuten en is verreweg de interessantste extra op de dvd. Ook vanwege de (geïllustreerde) vergelijking die hij maakt tussen het storyboard en de uiteindelijke film. De acteurs brengen in hun 'soundbytes' weinig diepzinnigs ter sprake. 'Het is geen voorspelbaar gangsterverhaal met mitrailleurs en explosies,'zegt hoofdrolspeler Gabriel Byrne. En: 'De Coens snijden allerlei thema's aan die tegenwoordig uiterst relevant zijn. Loyaliteit, verraad, vriendschap, vertrouwen, macht.' Tegenspeler John Turturro hapert nogal in zijn duiding van de film. 'Het gaat over de reis van deze ene man... Eenvoudig gezegd gaat het over iemand die zijn ziel verliest... Daar gaat de film denk ik over.'

Waar de film ook over mag gaan, hij heeft een goede transfer gekregen. Het beeld is scherp, het geluid sfeerrijk, zij het weinig spectaculair. Behalve dan in de scènes waar tamelijk grotesk (en uiterst bloederig) wordt uitgepakt met mitrailleurs en explosies.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby 4.0
Ondertiteling: onder meer Nederlands