'Buitengewoon overtuigende samensmelting van fantastische, dramatische en politieke elementen waarmee deze film bijdraagt aan de emancipatie van de Europese fantastische cinema.' Aldus de jury van het laatste Festival van de Fantastische Film over Guillermo del Toro's The Devil's Backbone (El espinazo del diablo). De mede door Pedro Almodovar geproduceerde film, een gotisch spookverhaal met de Spaanse burgeroorlog als achtergrond, kreeg van de jury een Zilveren Méliès voor de beste Europese genrefilm.

Op de site van het festival staat nog steeds te lezen dat er onderhandeld wordt over een bioscooprelease. Die is er nooit gekomen: in tegenstelling tot Del Toro's Hollywoodproducties Mimic en Blade 2 schoof The Devil's Backbone direct door naar de videotheek en platenwinkel.

Ook op dvd wordt deze ' film met kloten', zoals de FFF-jury het krachtig verwoordde, geen recht gedaan. Om te beginnen is het beeld bijzonder slecht voor een productie van amper twee jaar oud. Het zit van begin tot eind onder de compressiefouten. Vooral in de scènes met grote egale vlakken - de blauwe hemel, het gele water van de put waarin de geest van de film rondzwemt - dansen en springen de digitale blokjes dat het een lust is.

Een slechte zaak is ook dat alle noemenswaardige extra's van de Amerikaanse uitgave ontbreken. Geen audiocommentaar met Del Toro en cameraman Guillermo Navarro (en dus geen Del Toro die krasse uitspraken doet als 'I hate dialogue. I hate shooting it, I hate writing it.'), geen storyboards en geen featurette. De trailer, meer krijgt de Nederlandse consument niet.

Alsof het de eerste de beste B-film betreft. Maar ja, The Devil's Backbone is in alle soberheid en intelligentie nu eenmaal geen Blade 2, die over een maand op dvd verschijnt, bepakt met extra's.

Beeldformaat: 1.78:1 (letterbox)
Geluidsformaat: Dolby 5.1 (Spaans) en 2.0 (Frans)