In One Hour Photo is Robin Williams geen nobel figuur met groot hart, en gekke bekken hoeft hij ook niet te trekken. Williams acteert met alle mogelijke subtiliteit en reserve en verdwijnt daarmee helemaal in zijn personage. Precies zoals dat personage, de contactgestoorde foto-ontwikkelaar Syrus, met zijn blauw-witte kostuum en vale regenjas herhaaldelijk opgaat in het steriele decor van zijn werk.

In het sombere One Hour Photo is voor Williams' bekende en beruchte grappenmakerij geen plaats. Regisseur Romanek wil zijn publiek niet aan het lachen maken, maar aan het denken zetten. Over de manier waarop wij in het dagelijks leven zomaar aan onze medemens voorbij kunnen gaan, over de verborgen en verraderlijke kracht van het fotografische beeld, en meer van zulke thema's. Dus weinig melig gedoe op de door hem en Williams gevulde commentaartrack en veel diepgaande gedachtenwisselingen over de stijl, het acteerwerk en de betekenis van de film. Zoals bij het ambigue einde: terwijl Romanek het als een hoopvol slotakkoord ziet, is het volgens Williams puur pessimistisch. 'Zo heb ik ook gespeeld. Syrus heeft helemaal niets meer aan het einde. Zijn leven is voorbij.'

Romanek, die met One Hour Photo zijn tweede speelfilm maakte maar op de dvd herhaaldelijk liegt dat het zijn debuut is, blijkt niet vies van zelfkritiek. 'Deze scène is behoorlijk slecht geschreven,' zegt hij wanneer het ogenschijnlijk ideale echtpaar Yorkin voor het eerst ruzie maakt. 'Ik had deze scène alleen maar nodig om het publiek te laten zien dat dit huwelijk niet helemaal snor zit. De plotvoortgang heeft hier voorrang op de karakterontwikkeling, en daarom is dit zo'n oppervlakkige scène.' Was elke regisseur maar zo eerlijk over zijn eigen werk.

In al zijn oprechtheid en diepgang is de commentaartrack veruit de beste aanvulling op de dvd. Op de tweede plaats komt de half uur lange featurette Anatomy of a Scene, waarin, zoals de titel al zegt, stapsgewijs wordt stilgestaan bij een van de sleutelscènes uit de film - van concept tot décorbouw, van acteer-repetities tot sounddesign en muziekkeuze.

Van een ander niveau is de door Charlie Roze geleide talkshow, waarin Williams eindelijk weer clown mag spelen en 20 van de 36 minuten dan ook niets anders doet. Romanek zit er wat beteuterd bij - vooral wanneer Williams en Roze een spontane satire weggeven op het oorlogszuchtige beleid van president Bush - en inhoudelijk voegt het gesprek nauwelijks iets toe . Dat geldt, zoals te verwachten valt, ook voor het als 'making of' verpakte promotiefilmpje.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby 5.1
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels