Alexander Payne's eigenzinnige tragikomedie About Schmidt kreeg een even eigenzinnige dvd. Met extra's waar niemand om gevraagd heeft.

Het oeuvre van regisseur Alexander Payne (Citizen Ruth, Election) kenmerkt zich door zaken die je niet vaak in een Amerikaanse film aantreft: ironie, zelfspot, en understatement. Payne is dan ook geen 'gewone' Amerikaan uit filmcentra Hollywood of New York, maar een provinciaal, geboren in Omaha, Nebraska.

Daar speelt ook About Schmidt zich af. Een verwarrende tragikomedie over de zojuist gepensioneerde Schmidt (een voortreffelijk ingehouden acterende Jack Nicholson), die eindelijk de tijd krijgt zijn leven te overzien en tot de pijnlijke conclusie moet komen dat het helemaal niets was.

Van zijn vrouw houdt hij al lang niet meer en het contact met zijn dochter heeft hij door eigen desinteresse verspeeld. De plotselinge dood van zijn vrouw zou de ommekeer kunnen betekenen, maar dat was Payne te gemakkelijk. Geheel volgens het cliché begint Schmidt na haar dood wel aan een reis, zowel fysiek als spiritueel, maar voorspelbaar wordt die nergens.

Voorspelbaar is de dvd van About Schmidt ook niet geworden. De keuze om naast het Dolby-spoor ook een DTS-spoor aan te bieden is verrassend, want er zitten vrijwel geen grote geluidseffecten of opvallende muziek in de film. Het kost wel veel ruimte, zodat er naast de twee uur durende film nog slechts plek was voor een dozijn weggelaten scènes - in tekst (!) ingeleid door Payne - en een vijftal scènes waarin de Woodmen Tower ( waar Schmidt zijn hele leven werkte en dat echt bestaat) centraal staat.

De leukste van de weggelaten scènes is een hommage aan de Nicholson-klassieker Five Easy Pieces, opgenomen in hetzelfde cafetaria waarin hij ooit een geroosterd broodje zonder kip eiste, maar werd uiteindelijk weggelaten omdat de herkenning de kijker uit het verhaal zou halen. Zoals ook de andere scènes om begrijpelijke redenen (tempo, timing, herhaling) sneuvelden.

Waarom de vijf Woodmen Tower-sequenties werden opgenomen is een raadsel. Het is niet meer dan spielerei van de editors en voegt aan de film niets toe. Het gaat irriteren , en toch blijf je kijken. Wat dat betreft doet het wel weer denken aan het hoofdpersonage uit de film zelf.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels en Frans); DTS 5.1 ( Engels)
Ondertiteling: (oa) Nederlands