Aan Oliver Stone is een commentaartrack goed besteed. Geen dvd-release van een van zijn films, of Stone praat de boel onafgebroken aan elkaar. Verhaaltjes over het productieproces, toelichting op de plot, het hoe en waarom van bepaalde shots en opnametechnieken, Stone vertelt de kijker alles wat hij wil weten. En soms meer dan dat. Zo is het audiocommentaar op de Warner-dvd van Natural Born Killers onuitstaanbaar uitleggerig, en de man klinkt dermate ijdel dat je het hem haast niet gunt de film af te kijken.

Op de onlangs verschenen dvd van The Doors is de rustig pratende Stone best te genieten. In vergelijking met Natural Born Killers is The Doors een tamelijk nuchtere film waarbij Stone niet voortdurend de kijker aan het handje hoeft te nemen. Wel valt op dat hij nooit eens wijst op een shot dat beter had gekund, een scène die wat korter had gemogen: het soort zelfkritiek dat commentaartracks van andere regisseurs zo interessant en inzichtelijk maakt. De film is blijkbaar precies zoals Stone heeft gewild.

De helft van de spreektijd gaat op aan terzijdes over de gang en wandel van de echte Jim Morrisson, om te illustreren hoe historisch accuraat de film is (of juist niet). 'His own words !' zegt Stone telkens wanneer zijn hoofdpersonage in sterke poëtische taal vervalt. Opmerkelijk genoeg heeft hij het voortdurend over 'Jim', alsof hij de man zelf heeft gekend. Een teken van verregaande identificatie, en Stone verklaart zelf waar deze affiniteit vandaan komt. 'I've had those problems in my life: bad public relations, misunderstood behaviour, and I identify with him as do many people. Being misunderstood is a problem for anybody!'.

De overige extra's stellen niets voor. Wat knopjes om direct door te spoelen naar de momenten waarop Doors-songs de soundtrack overnemen, een videoclip, een handvol trailers en twee achter-de-schermen-kijkjes. Het eerste komt neer op een kale aaneenschakeling van saaie setopnamen, en de 'making of' is een tien jaar oude featurette met nog meer setopnamen, afgewisseld met kort commentaar van de verschillende betrokkenen op de film, hun personages, enzovoort. Wie na de featurette op de interviews klikt komt deze promopraatjes opnieuw tegen, grof losgemonteerd. Zo krijg je als distributeur je extramenu wel vol. Voor de beeld - en geluidskwaliteit van deze dvd hoeft RCV zich evenwel niet te schamen.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1. (Engels)
Ondertiteling: Nederlands