Dutch Film Works komt met het sublabel Extreme, dat moet beantwoorden aan de vraag naar dvd's met klassiekers op het gebied van horror, SF, fantasy en cult. Met de eerste releases, drie films van grootmeester Dario Argento, maakt Extreme een sterk debuut - extra's of niet.

BEELD: 8
GELUID: 7
EXTRA'S: 5

Dutch Film Works heeft zich in het verleden bewezen als een van de weinige Nederlandse dvd-labels met een hart voor de moderne klassieke horrorfilm. Of het nu om re-releases van buitenlandse dvds gaat (zoals de speciale editie van The Texas Chainsaw Massacre ) of om eigen producties (de Dawn of the Dead-dubbeldoos), DFW is een label waar je als 'hardcore' griezelfreak niet om heen kunt. Enkele uitzonderingen daargelaten worden de films in hun oorspronkelijke beeldformaat uitgebracht, al dan niet voorzien van een aardige dosis extra's.

Het is niet meer dan logisch dat DFW nu met het sublabel 'Extreme' komt, dat zich volledig richt op horror, SF, fantasy en cultcinema. De eerste drie releases maken duidelijk dat het hier om kwaliteitsproducten zal gaan waar RCV's waardeloze Hard Horror-reeks een puntje aan kan zuigen. Gekozen is voor een greep uit het bijzondere oeuvre van de Italiaanse grootmeester Dario Argento.

Opvallend genoeg worden The Cat O'Nine Tails (Il Gatto a nove code, 1970), Deep Red (Profondo Rosso, 1975) en Sleepless (2001) op de hoesjes aangeprezen als horrorfilms, terwijl het in feite om thrillers gaat zoals alleen Italianen die kunnen maken: zogenaamde ' gialli', vol bizarre plotwendingen, gehandschoende moordenaars, visuele hoogstandjes en misselijkmakend geweld.

Deep Red (met David Hemmings in de hoofdrol) geldt als een mijlpaal in het genre: hier combineert Argento op unieke wijze de conventies van het genre met een naar Edward Hopper verwijzende stijl. The Cat O'Nine Tails (goed spel van Karl Malden als blinde ex-journalist ) is wat conventioneler van aard, maar is door het camerawerk, de inventieve montage en enkele bijzonder gruwelijke scènes ook zeer de moeite waard. Sleepless betekende Argento's terugkeer naar de giallo, na enkele mislukte experimenten met andere genres. De film komt in feite neer op Argento's greatest hits, maar geeft daarmee wel wat het publiek verlangt: een spannend seriemoordmysterie, vol sfeer en barok geënsceneerde gruwelijkheden. Het niveau van Deep Red haalt Sleepless evenwel nergens.

Voor de dvd-versies van deze films lijkt Dutch Film Works weer een deal te hebben gesloten met andere distributeurs. In elk geval biedt het schijfje van Deep Red de versie van de film die het befaamde Anchor Bay-label enkele jaren geleden uitbracht als ' completely uncut' en 'uncensored'. Die versie knipte en plakte Anchor Bay samen uit Amerikaanse en Italiaanse kopieën, waardoor de Amerikaanse nasynchronisatie soms noodgedwongen plaats maakt voor de Italiaanse soundtrack. DFW wilde de consument blijkbaar niet verrassen en heeft Deep Red alleen in het Italiaans op het schijfje gezet. Die is tamelijk gebrekkig, zoals te verwachten viel, en Dolby Stereo in plaats van de 5.1-mix op de Anchor Bay-schijf. Een vergelijking tussen de twee dvd's leert ook dat DFW de film niet in het juiste formaat presenteert: links en rechts valt een minieme en in feite verwaarloosbare portie van het CinemaScope-beeld weg. Gelukkig blijven Argento's uitgekiende composities overeind, en verder niets dan lof voor de gave, kraakheldere en scherpe transfer.

Hetzelfde kan gezegd worden over The Cat O' Nine Tails : ook hier weer net niet de 2.35:1-presentatie zoals we die kennen van Anchor Bay, maar dat wordt goed gemaakt door het zuivere, contrastrijke beeld en de realistische kleuren. Net als de Amerikaanse dvd bevat deze release een Engelse soundtrack in Dolby Digital 2.0 - in tegenstelling tot hetgeen op de hoes wordt beweerd. Anchor Bay laat de film ook in Italiaans en Frans beluisteren, maar wie wil Karl Malden Italiaans horen praten?

De versie die DFW van Sleepless op de markt brengt stamt uit eigen huis. De transfer verschilt aanzienlijk van de Italiaanse release: hij is hoger uitgesneden, waardoor in het bovenste vlak van het beeld meer informatie zichtbaar wordt. Het beeld is heel wat donkerder en korreliger. Mijn voorkeur gaat uit naar de Italiaanse transfer, maar de Nederlandse versie is op zich genomen scherp en kleurrijk genoeg. De soundtrack is enkel in het Engels te beluisteren, waar de Italiaanse dvd begrijpelijkerwijs ook de Italiaanse versie aanbiedt. Beide Engelse soundtracks zijn in inventief Dolby 5.1. te beluisteren, de Extreme-versie ook in 2.0 Surround.

DFW heeft enkel de dvd met Sleepless van extra's voorzien, waarvan alleen ' featurette' - ook op de Italiaanse dvd te zien - de moeite waard is. Eigenlijk staan de beste bonussen op de hoesjes afgedrukt. Elke dvd bevat een goed geschreven en enthousiasmerende introductie op de film, iets wat de releases het gewenste cinefiele tintje geeft. Maar het mooist is de op de set van Sleepless gemaakte foto, die laat zien hoe een zwart gehandschoende stand-in een vrouw hardhandig tegen een muur duwt. Had Argento op de Amerikaanse dvd van Deep Red niet beweerd dat de handen van de moordenaar altijd de zijne zijn?

Extra' s of niet, met deze nette uitgave van drie films die tot op heden alleen via de import hier verkrijgbaar waren, heeft het Extreme-label zijn bestaansrecht verworven. Ze doet uitkijken naar de volgende releases, waaronder Roger Cormans Little Shop of Horrors, The Addiction van Abel Ferrara en de Dr. Orloff-serie van Jesus Franco.

Beeldformaat: ongeveer 2.30:1 (anamorphic widescreen) en 1.66:1 (letterbox)
Geluidsformaat: Dolby Digital 2.0 en Dolby Digital 5 .1 (Sleepless)
Ondertiteling: Nederlands