Neil Jordans Interview with the Vampire en Clint Eastwoods Unforgiven zijn al wat jaartjes verkrijgbaar op dvd, ook in Nederland. Voor zo'n zestien euro te koop, want distributeur Warner heeft de titels al lang in de ramsj gedaan onder het motto 'Best Buy'. Net als de meeste andere Best Buy-schijfjes ogen en klinken de films uitstekend, maar moeten ze het zonder extra's doen. Zestien euro is dan duur genoeg.

Vanaf nu kan de consument in beide gevallen ook kiezen voor een duurdere ' special edition'. Interview with the Vampire is opgeleukt met een introductie door regisseur Neil Jordan en schrijfster Anne Rice, audiocommentaar door Jordan en een lange 'making of'-documentaire. De disc stelt het zonder het DTS- geluidsspoor dat op de Amerikaanse dvd wel te vinden is. Bij Unforgiven neemt filmcriticus en Eastwood-biograaf Richard Schickel de toelichting voor zijn rekening, en op een tweede schijfje staan onder meer liefst vier documentaires als bonus. Voor de een zal het de extra tien euro waard zijn, de ander is tevreden met de film zelf.

In elk geval is het leuk om Anne Rice op de Interview with the Vampire-disc te horen zeggen dat ze tevreden is met de verfilming van haar beroemde boek. In Jordans bloedzuigersdrama wordt flink gespeeld met de conventies van het genre: slachtoffers mogen kiezen of ze zelf een ondode willen worden of 'gewoon' willen sterven, crucifixen en knoflook hebben geen effect, daglicht wel, vampieren slapen nog steeds in doodskisten maar veranderen nooit in een vleermuis of wolf. De tragiek van de vampier voert evenwel de boventoon, en elke beet smaakt meer dan in andere films naar seks, erotiek en perversie. Precies zoals in het boek.

De documentaire overlapt hier en daar inhoudelijk met Jordans audiocommentaar maar biedt wel een interessante inkijk in de totstandkoming van de speciale effecten - interessant vooral omdat Interview een van de eerste films was waarin digitale trucages werden gebruikt, en dan ook nog eens dermate subtiel dat je het vaak niet ziet. Het audiocommentaar boeit met name wanneer Jordan probeert zijn film te omschrijven ('Het is een komitragedie, een tragikomedie') of op droge toon een voorzichtige interpretatie weggeeft ('Ik geloof wel dat het wel iets seksueels heeft', wanneer hoofdrolspeler Tom Cruise weer eens zijn tanden in iemands nek zet).

De volgende keer dat Jordan audiocommentaar inspreekt, mag hij zich wel wat beter voorbereiden. Het is pijnlijk om een groot regisseur als Jordan te horen zeggen dat Murnau's Sunrise 'een van de eerste vampierfilms' is. Nee sukkel, zou je willen roepen, je bedoelt Nosferatu!

Unforgiven is net als Interview with the Vampire een heuse genrevernieuwer, zoals in vrijwel elke extra op de twee disc-versie in wollige zinnen wordt benadrukt. In de stijl van de klassieke western zet Eastwood een parabel neer over zinloos en zinvol geweld , met zichzelf in de rol van revolverheld Will Munny die voor wat dollars twee vrouwenmishandelaars moet omleggen, en daarbij voor allerhande morele dilemma's komt te staan. Het vernieuwende van de film zit 'm volledig in de plot, want in westerns moordde tot dan toe iedereen met hetzelfde gemak als waarmee je een sigaret opsteekt.

Richard Shickle besteedt in zijn audiocommentaar dan ook vooral aandacht aan de inhoudelijke kant van de film ('What is necessary violence, and what is unnecessary violence?'), terwijl er genoeg te zeggen valt over bijvoorbeeld het strakke, inderdaad op klassieke leest geschoeide camerawerk (veel deep focus- en panoramashots). Hetzelfde gebeurt in de featurette over het ontstaan van de film. Bijrolspeler Morgan Freeman: 'Geweld verziekt de ziel, dat is de boodschap van Unforgiven.' Volgens de derde ster van de film, Gene Hackman is het een anti-gewelds- en provrouwenfilm. 'Je kunt de film niet kijken zonder over zulke dingen na te gaan denken.' En Eastwood is de laatste om te beweren dat hij niets te vertellen heeft: 'In Unforgiven kon ik alles kwijt wat ik altijd al in een western wou zeggen, maar waar ik nooit de kans voor kreeg.'

Behalve de featurette bevat de set nog drie documentaires, waarvan er twee slechts zijdelings met de film te maken hebben. Beide gaan in eerste instantie over Eastwoods unieke carrière als acteur en filmmaker, de een wat uitputtender dan de andere. Allerlei interessante feitjes passeren de revue - zo blijkt Eastwood van film tot film met dezelfde crewleden te werken - en je krijgt ook een aardig idee van de thema's die Eastwood telkens in zijn films heeft verwerkt.

De interessantste extra voert je terug naar het begin van Eastwoods loopbaan: Duel at Sundown, de aflevering uit de legendarische tv-serie Maverick waarin Eastwood als wilde west-acteur debuteerde . Warner was zo gul om de episode integraal in het pakketje op te nemen. Drie kwartier genieten van prachtig zwart-wit (series werden toen nog op celluloid geschoten), en van een jeugdige, ongerimpelde Eastwood die aan de zijlijn de macho mag uithangen. Die typische, hese Dirty Harry-stem had hij toen natuurlijk nog niet.

Beeldformaat: 1.85:1 (Interview) en 2.35:1 (Unforgiven, beide anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 (Engels)
Ondertiteling: onder meer Nederlands
Duur: 118 minuten (Interview) en 126 minuten (Unforgiven)
Distributeur: Warner