De onthutsend domme, politiek incorrecte gangsta rapper Ali G was briljant in zijn eerste televisie-seizoen, werd daarna gemeengoed en maakte eerder dit jaar die populariteit ten gelde met een heuse speelfilm. Laten we hopen dat met de dvd van die film, waarop 'ruim twee uur nieuw en exclusief bonusmateriaal', defintief een einde is gekomen aan deze enigszins uit de hand gelopen grap

Ali G Indahouse is geen belangrijke film. Onder de streep is het de zoveelste film waarin een tv-komiek probeert de levensduur van een populair personage te rekken. Rowan Atkinson (Bean), Mike Myers (Wayne's World) en Jim Belushi & Dan Aykroyd (The Blues Brothers) gingen hem voor.

Met 90 minuten is de film ook net iets te lang. De laatste 30 minuten, wanneer de plot de overhand krijgt , slepen zich voort, wat nog maar eens aangeeft dat de meeste typetjes het best tot hun recht komen in korte, afgeronde sketches en worden vermalen door te veel plotontwikkelingen.

Ali G Indahouse is bovenal een film voor de fans, die - vergelijkbaar met de populariteit van de lullo's van Jiskefet - vooral uit die groepen komen die hij belachelijk maakt.

Zij, en iedereen die zich niet schaamt afentoe puberaal te genieten, krijgen in de film eindelijk Ali's Nan te zien (een echte 'jewish mama', waarmee de discussie over zijn herkomst gesloten is), weten nu hoe vriendin Julie (ook wel Me Julie) eruit ziet , en zullen moeten accepteren dat Ali G voluit Alistair Leslie Graham heet.

Op de deze week uitgebrachte dvd van Ali G Indahouse wordt melding gemaakt van 'meer dan 2 uur nieuw en exclusief bonusmateriaal'. Dat is strikt genomen juist , maar eigenlijk kan je daar weer anderhalf uur aftrekken, want zo lang duurt de commentaartrack van Ali G en zijn maatje Ricky C. Wat overblijft is een heel aardige Making of (18 min.), een flink aantal weggelaten scènes (7 min), een videodagboek (12 min.) en drie trailers.

Het feit dat Sacha Baron Cohen ( de mysterieuze bedenker van Ali G) de commentaartrack niet als zichzelf, maar ook weer als Ali G doet, is het zoveelste bewijs van 's mans goed doordachte, commerciële strategie. Hij weet dat de ontwapenend domme, politiek incorrecte Ali alleen kan bestaan als hij, Sacha Baron Cohen, op de achtergrond blijft. Zolang niemand weet waarom Cohen zijn alter ego gecreëerd heeft en wat hij er mee beoogd, blijft het typetje intrigeren en kan Cohen hem blijven uitmelken.

Het verzadigingspunt was overigens al bereikt bij de release van de film. Toen al was er de hoop dat het Ali G's zwanenzang zou zijn. De in kanariegeel FUBU-trainingspak gestoken gangsta-rapper met Tommy Hilfiger cap had - met name in zijn begintijd op televisie - zijn werk gedaan, en begon zichzelf te herhalen . Laten we hopen dat we dan nu, met de release van de dvd en de uitgebreide commentaartrack, de laatste doodsreutel van Ali G hebben gehoord.

Het wordt namelijk de hoogste tijd voor Cohens nieuwste creatie: Borat Krabzhanov, de uit Kazachstan afkomstige journalist die ook al even in de film te zien is.

Overigens zijn beeld en geluid van de dvd prima verzorgd, maar wie had anders verwacht van het tot in de puntjes uitgewerkte marketingconcept dat Ali G is geworden.

Beeldformaat: 1.85:1 (anamorphic widescreen)