Door de pers werd Jeroen Krabbé's Mulisch-verfilming The Discovery of Heaven bij uitbreng meermaals omschreven als een religieuze Raiders of the Lost Ark. Zo'n spirituele speurtocht van epische proporties verdient natuurlijk meer dan een simpele dvd-release, dus pakt distributeur RCV uit met een speciale '2 disc edition', die - niet vanzelfsprekend voor dvd's van Nederlandse films - ook nog eens een DTS surround geluidsspoor bevat.

Op de eerste schijf staat de film zelf, voorzien van gezamenlijk commentaar door regisseur Krabbé, producent en reserveregisseur Ate de Jong en scenarist Edwin de Vries. Beeld en geluid zijn uitstekend, zoals van een speciale editie te verwachten valt. De commentaartrack is een niet aflatende stroom van interpretaties, toelichtingen en anekdotes; soms lichtelijk vermoeiend, maar altijd interessant.

Het woord is hoofdzakelijk aan De Jong en Krabbé, waarbij De Jong zich logischerwijs toespitst op de technische, productionele kant van het verhaal, en Krabbé op de inhoud. De heren vestigen voortdurend elkaars aandacht op de met voor- en achteruitwijzingen volgepropte mise en scène . Krabbé: 'Kijk, achter Onno staat een prent van de tempelberg.' De Jong: 'O ja .' Krabbé: 'Hebben jullie dat zelf nooit gezien?' De Vries: 'Nee, nooit gezien.'

Zulke motiefjes maken de film volgens De Jong 'zo complex en daardoor zo boeiend'. Frappant genoeg is het De Jong die later Krabbé erop wijst dat veel details door de toeschouwer onopgemerkt zullen blijven. 'Kan me niet schelen,' zegt Krabbé vervolgens, tot twee keer toe.

De commentaartrack is met afstand de interessantste aanvulling op de film. Aardig zijn ook de tien weggesneden scènes op schijfje twee. In het optionele commentaar benadrukken De Jong en Krabbé steevast dat de fragmenten verwijderd zijn om de plot op gang te houden, maar een enkele keer durven ze toe te geven dat iets gewoonweg mislukt is. Zelfkritiek is overigens ook tijdens de film niet van de lucht: Krabbé wijst op allerlei continuity-foutjes en zegt onverbloemd dat hij te lui was om een bepaalde scène over te doen.

De featurette stelt zoals gebruikelijk weinig voor; de making of-docu is te gefragmenteerd om te beklijven en de zes in korte stukjes geknipte interviews zijn niet meer dan aardig. Dan hebben we nog een filmpje over de trucages, een fotogalerij en de verplichte handvol trailers.

Je kunt je afvragen of film en extra's niet op één schijfje hadden gepast. Maar dan had de dvd er natuurlijk minder indrukwekkend uitgezien.

Beeldformaat: 2.35:1 (anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1. en DTS 5.1 (Engels)