Assault on Precinct 13 is een film die in beeld en geluid voor kippenvel zorgt. Zelfs in een onverschillige transfer als die op deze dvd van A-Film.

BEELD: 6
GELUID: 6
EXTRA'S: 0

Met Assault on Precinct 13 ( 1976) waagde John Carpenter, de ongekroonde koning van de Amerikaanse horrorfilm , zich voor het eerst op het spannende pad. En hoe: met minimalistische, door Carpenter zelf gecomponeerde synthesizerloopjes, uitgekiend camera- en montagewerk en een benauwend decor is Assault on Precinct - een variant op Night of the Living Dead maar dan met moordlustige rebellen in plaats van zombies - nog steeds een film die je daadwerkelijk beter niet alleen kunt kijken. Zeker wanneer je op een afgelegen industrieterrein woont, zoals ondergetekende.

Een film die in beeld en geluid voor kippenvel zorgt, zou op dvd de perfecte incarnatie kunnen en moeten krijgen. Helaas is de release van A-Film beneden de maat, zeker in vergelijking met de regio 1-dvd van Image Entertainment. Terwijl Image de film in het juiste CinemaScope-formaat (2.35:1) op het schijfje heeft gezet, moeten we het op de Nederlandse versie doen met een pan&scan breedbeeld- presentatie (1.85:1). Regelmatig gaat belangrijke informatie aan weerszijden van het scherm verloren (zie de screenshots) en Carpenters uitgebalanceerde composities worden voortdurend schade aangedaan. Het beeld is regelmatig nogal vaag en grofkorrelig. Qua kleurgebruik valt er aan deze dvd niet veel te beleven , maar wellicht oogt de film van zichzelf al zo flets. De scènes in het donker zijn goed te volgen, maar daarmee is ook alles gezegd.

De soundtrack valt , net als op de Amerikaanse dvd, in het (waarschijnlijk) oorspronkelijke mono- formaat te beluisteren. Had A-Film maar voor een stereo-mix gekozen, zoals de cover vermeldt: een sequens als het sluipschietgevecht had daar zeker van geprofiteerd. Verder zijn de dialogen goed te volgen en komt ook de score redelijk tot zijn recht.

Waar de Amerikaanse dvd een commentaartrack met Carpenter bevat, wordt de Nederlandse dvd door geen enkel extra opgesierd. Het ongeïnspireerde menu biedt niet eens toegang tot een trailer.

Assault on Precinct 13 ligt vanaf 18 juni in de winkels.

Beeldformaat: 1.85:1 pan& scan (anamorphic widescreen)