Universal Pictures had deze dvd van Neil Jordans The Crying Game beter binnenskamers kunnen houden. Het geluid klinkt nergens naar, extra's ontbreken nagenoeg volledig, en het verkeerd gekaderde beeld oogt flets, vuil en te donker.

BEELD: 3
GELUID: 4
EXTRA'S: 0

'Het is gedaan met de terreur van de "pan en scan"-uitsneden van het oorspronkelijke filmbeeld,' schrijft journalist Bart van der Put in het nieuwe Filmjaarboek over de zegeningen van het dvd-medium. Hij zou zijn enthousiaste woorden subiet terugtrekken bij één blik op Universals dvd-uitgave van The Crying Game. Neil Jordans genre-overschrijdende meesterwerk uit 1992 kreeg op de zilveren schijf een in alle opzichten schandelijke presentatie.

Dat begint al bij het menu dat de hele handel toegankelijk moet maken. Geen hoofdstukindeling, enkel twee knopjes om de film en een trailer te bekijken. Zeker bij een grote distributeur als Universal ga je dan al vermoeden dat het hier om een haastklus gaat. Maar goed, zo lang het hoofdwerk er fatsoenlijk op staat mag men gerust tijd en geld besparen op het menu-ontwerp.

Wat blijkt: alles wat bij de transfer van film naar dvd mis had kunnen gaan, is ook misgegaan. De film oogt flets, vuil en veel te donker. Bovendien heeft men, in tegenstelling tot hetgeen het hoesje beweert, gekozen voor een pan en scan-versie in plaats van het oorspronkelijke CinemaScopeformaat. Met andere woorden, de film staat er maar half op (uitgezonderd de begintitels, die anders niet te lezen zouden zijn) en dan ook nog eens in tamelijk treurige conditie. Weg is het mooie kleurgebruik, weg zijn Jordans uitgebalanceerde composities. Het geluid, een onappetijtelijke stereomix vol ruis, valt vergeleken met het beeld nog mee.

Om de extra's hoef je de dvd zeker niet te kopen. Die zijn er namelijk niet, op de eerder genoemde trailer na. Universal had er beter aan gedaan dit belachelijke product binnenskamers te houden: de dvd van The Crying Game is niets minder dan een belediging voor de film, het medium en de consument.

Beeldformaat: 1.33:1 (Pan en Scan)
Geluidsformaat: Dolby Digital Stereo
Ondertiteling: Nederlands