Nu zie je 'm, nu niet meer. Aan dat spelletje heeft Steven Spielbergs E.T. van meet af aan zijn aantrekkingskracht te danken. Op de set mochten de jonge acteurs de alien pas zien wanneer ze daadwerkelijk een scène met hem hadden. In de film duurt het een half uur eer E.T. een gezicht krijgt. Toen zo ongeveer de hele wereld een kaartje had gekocht, stopte Spielberg zijn (naar eigen zeggen) meest persoonlijke creatie achter slot en grendel, met de belofte dat E.T. nooit op video uit zou komen. En heel wat jaren gingen voorbij eer de film op tv mocht worden vertoond. Oftewel: hoe houd je je publiek gulzig en ongeduldig.

Een klein wonder dat E.T. uiteindelijk toch in de thuisbioscoop belandde. Eerst op video en laserdisc en nu, ter gelegenheid van de twintigste verjaardag van de film, op dvd. Maar distributeur Universal speelt Spielbergs spelletje gewoon verder, althans in Amerika: zoals het er nu naar uitziet is de dvd aan de andere kant van de oceaan slechts tot 1 januari 2003 verkrijgbaar.

In Nederland blijft E.T. ook na die datum gewoon in de handel, zo benadrukt Universal. Wel krijgt de consument vanaf januari de keuze uit drie verschillende sets: kun je nu nog kiezen tussen een eenvoudige editie en de dubbeldvd vol extra's, over een paar maanden komt daar een 3dvd-box bij met onder meer de oorspronkelijke versie van de film uit 1982. Menige fan kijkt juist naar die ongekuiste editie uit: geen overbodige digitale effecten, Elliots moeder die gewoon 'terrorist' zegt en niet 'hippie' en FBI-agenten die revolvers dragen in plaats van walkie talkies.

Maar eerlijk is eerlijk - of Elliots cape nu wappert of niet wanneer hij met zijn buitenaardse kameraadje langs de maan suist , aan het heerlijk naïef-sprookjesachtige karakter van de film verandert zo'n detail niets. De minder puristische fan kan dus ook met de momenteel beschikbare edities dik tevreden zijn, alleen al omdat E.T. er (buiten de bioscoop) nog nooit zo mooi uit zag en klonk. Het beeld is scherp en foutloos, met een perfecte kleurbalans, en John Williams' muziek krijgt ruim baan op de soundtrack , zonder te botsen met de uitstekend gemixte geluiden en dialoog.

Het is maar goed dat Williams voor E.T. een van zijn beste, meest neurievriendelijke scores schreef. Anders zou het vreselijk irritant zijn dat ze bij alle extra's opduikt, uitgezonderd het goedgevulde archief met schetsen, productiefoto's en merchandisingmateriaal. De vijftig minuten durende making of, de amusante featurette waarin de acteurs en crewleden met twinkelende oogjes herinneringen ophalen, het verslag van de première van de nieuwe versie, overal klinken de oorwurmerige thema's als begeleiding. Ze passen dan ook perfect bij de euforische, soms nogal zweverige uitspraken die iedereen in de extra's doet: ' Deze film kon de wereld veranderen. Ik wist het.' (actrice Dee Wallace); 'E.T. was een van de belangrijkste vrienden van mijn leven.' (actrice Drew Barrymore ); 'Iedereen had de film nodig.' (acteur Henry Thomas); 'Een film voor de mensen die wij zijn, die wij waren en die we graag weer willen worden.' (Spielberg).

Uiteindelijk is het ook de muziek die de meest bijzondere extra's oplevert. Behalve in een featurette over de opnamen in 1982 zien we componist Williams aan het werk bij de premierevoorstelling in 2002. Bij dat evenement dirigeerde hij ter plekke een compleet orkest in een begeleiding van de film. Een hels karwei, want de muziek moest twee uur lang streng-synchroon aan de beelden lopen.

Of Williams de klus zonder missers heeft geklaard, kan iedereen zelf bepalen: de dvd biedt de optie om E.T. met de live soundtrack te bekijken, inclusief gejuich en applaus. Jammer genoeg is er geen mogelijkheid om de muziek, live of niet live, afzonderlijk te beluisteren. Dat kan op de Amerikaanse dvd's weer wel . En zo blijft er altijd wat te mekkeren.

Beeldformaat: 1.85:1 ( anamorphic widescreen)
Geluidsformaat: Dolby Digital 5.1 en (Engels en Nederlands) en DTS 5.1
Ondertiteling: Nederlands en Engels