De Duitse, die op negentienjarige leeftijd naar Hollywood vertrok en een
Oscarnominatie voor de korte film
Johnny Flynton op haar naam heeft staan, spreekt op haar
blog haar frustratie uit over de beperkte toegang tot content. Zo schrijft
ze: ‘Ondanks mijn dure abonnementen bij verschillende mediakanalen, heb ik nog
steeds geen toegang tot de programma’s die ik wil zien. In de VS wordt Duitse
content geblokkeerd en vice versa.’
Geen wonder dus dat de jeugd de
veiligheidsmaatregelen van de filmindustrie omzeilt, zegt Alexander. ‘Elke
maatregel waar Hollywood duizenden dollars en honderden uren werk in heeft
gestopt, wordt door deze whizzkids in een paar minuten tijd ontmanteld. En dat
vinden die jongens waarschijnlijk nog leuker dan de gestolen film zelf,’
schrijft ze. De strijd tussen de filmpiraten en Hollywood ziet er volgens
Alexander ongeveer zo uit (Hollywood speelt in de witte shirts):
Hollywood-regisseuse noemt piraterij noodzakelijk
Lexi Alexander vraagt om vrijlating Pirate Bay eigenaar
De Duitse regisseuse Lexi Alexander, bekend van de film Hooligans, heeft de Motion Picture Association of America (MPAA) bekritiseerd om hun bestrijding van filmpiraterij. Ze vindt dat piraterij noodzakelijk is om de regio-afhankelijke toegang van content tegen te gaan, en noemt de claims dat piraterij de filmindustrie geld zou kosten, grote onzin.
Medelijden met de filmmakers hoeven we ook niet te hebben, zegt Alexander. Ze
verwijst daarbij naar een
artikel met de vijftig best verdienende regisseurs van het moment.
Bovendien zou de claim dat piraterij de filmindustrie bakken met geld kost
grote onzin zijn, zegt Alexander. Onderzoeksjournalisten van
Ars Technica toonden namelijk in 2008 al aan dat de cijfers die de schade
aan de economie zouden moeten aantonen, nergens op gebaseerd zijn. De grootste
oorzaak voor het verliezen van geld, merkt Alexander scherp op, is het
produceren van slechte films, niet het stelen van films.
Overigens
juicht Alexander de filmpiraten ook niet kritiekloos toe. Eigenaars van piraten-
sites als Megaupload en The Pirate Bay steken volgens haar net zo goed het geld
in eigen zak. ‘Het komt erop neer dat we de zakken vullen van de piraten aan de
ene kant of de handelaren (piraten met een vergunning van de koning) aan de
andere kant. Het wachten is op een good guy die filmkwaliteit de belangrijkste
factor maakt.’
Merkwaardig genoeg sluit Alexander haar opiniestuk
toch af met de eis om Peter Sunde, eigenaar van The Pirate Bay, vrij te laten
uit de gevangenis. De regisseuse zegt daarmee een handreiking te willen maken
naar ‘de andere kant.’