The Hunger Games breekt box office record

Slimme marketingcampagne trekt veel publiek

Monique Schijff ,

De nieuwe film The Hunger Games heeft in de Verenigde Staten een recordaantal bezoekers naar de bioscoop getrokken. In het openingsweekend leverde de film 155 miljoen dollar (115 miljoen euro) op. Ook in Nederland was The Hunger Games de best bezochte film; 85.000 mensen zijn er dit weekend voor naar de bioscoop gegaan.

In Amerika brachten alleen de sequels The Dark Knight en Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 in hun openingsweekend meer op dan The Hunger Games.

De film, die gebaseerd is op het eerste deel van de gelijknamige boekenserie van Suzanne Collins, vestigt ook een nieuw record voor een uitgebrachte film buiten het blockbusterseizoen om. The Hunger Games lijkt hiermee zijn doel - om het volgende grote succes te worden na de Harry Potter-reeks en Twilightfilms - te bereiken.

Achter de film zat een slimme marketingcampagne, die het succes van de “must see” film verklaart. Hoe ingenieus dat gedaan is, viel vorige week al op de website van de New York Times te lezen. Door een jaar voor het uitkomen van de film social media als Twitter, Facebook, Youtube, Tumblr en fan blogs in te zetten en deze constant te updaten aan de hand van een gedetailleerde planning, werd langzaam een grote fanbase opgebouwd.

“Ook in Nederland zochten we al vroeg contact met fans van The Hunger Games-boeken op diverse fan blogs en via de social mediakanalen van onder andere Pathé. Daar waren de primeurs over de film als eerste te lezen en werden grote prijzen weggegeven,” vertelt Eline de Boer, persvoorlichter bij Independent Films. “Ook werden de eerste twee hoofdstukken van het eerste boek uit de serie gratis beschikbaar gemaakt voor alle bioscoopbezoekers van de film The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1, om nog meer mensen binnen de doelgroep enthousiast te krijgen.”

Op die manier volbrachten zij de ultieme marketingtruc: het overtuigen van fans die vervolgens weer anderen overhalen om de film te gaan zien. Dat komt neer op de kunst om fans te laten denken dat zij een film ontdekken, terwijl er in werkelijkheid een goed uitgedacht marketingmodel achter zit.

Het onderwerp van de film, kinderen die elkaar moeten vermoorden, leent zich echter niet heel makkelijk voor promotie. Daar werd in de marketingcampagne een andere draai aangegeven; er werd niet gezegd dat er 23 kinderen vermoord worden in de film, maar dat er één winnaar over blijft. Ook het ontbreken van seksueel expliciete en gewelddadige scènes in de film draagt bij aan het box office succes. Zonder deze scènes kon de film goedgekeurd worden voor twaalf jaar en ouder, waardoor er een groter publiek bereikt kon worden.

Door het kassucces zullen ook de overige twee delen uit de boekenserie verfilmd worden, waarvan het laatste deel opgesplitst wordt in twee films zoals ook werd gedaan bij de laatste Harry Potter en Twilight-boeken.