Het regent rechtszaken en dreigementen

Bonje rond o.a. Dick Maas, Disney, Heineken-film

Het regent dezer dagen rechtszaken en dreigementen in de filmwereld. Dick Maas windt zich op over een strip, Disney wordt aangeklaagd door een non, een Amerikaan is in een Hollywoodthriller onterecht afgeschilderd als terrorist. Een overzicht.

De Amerikaanse non Delois Blakely beweert dat  de film Sister Act (1992) met Whoopi Goldberg gebaseerd is op haar autobiografie The Harlem Street Nun uit 1987 en heeft producenten Disney en Sony Pictures aangeklaagd. Blakely zou ooit contact hebben gehad met een producent over een verfilming, die uiteindelijk niet doorging. Volgens de non is Disney vervolgens met het gegeven aan de haal gegaan.

Bilal Ahmed uit de Amerikaanse staat Oregon heeft een aanklacht ingediend tegen de makers van de thriller The Next Three Days (2010) met Russell Crowe. De man beweert dat zijn foto is gebruikt in een scène die gezochte terroristen laat zien. Volgens Ahmed moest hij naar aanleiding van de film zijn haarstijl veranderen en zijn baard afscheren. Ahmed eist ongeveer 300.000 dollar wegens reputatieschending, publieke vernedering en emotionele schade.

Ook in Nederland worden de nodige dreigementen geuit. Willem Holleeder verloor onlangs het kort geding dat hij aanspande tegen de producent van De Heineken Ontvoering, IDTV. Nu stappen ook ontvoerders Jan Boellaard en Frans Meijer, die in tegenstelling tot Holleeder in de film bij naam worden genoemd, naar de rechter. Zij willen duidelijkheid over wat fictie is en wat niet.

Regisseur Dick Maas overweegt juridische stappen nadat hij het nieuws kreeg dat twee van zijn films gebruikt zouden worden voor het project Filmfanfare, een verzameling strips van één pagina, die de vijftig grootste Nederlandse films samenvatten. Maas heeft echter nooit toestemming gegeven voor het bewerken van zijn films, waarvan hij de formatrechten bezit.

En dan is er nog de zakenman Willem Tijssen die eist dat de openingsfilm van het IDFA, The Ambassador, wordt teruggetrokken. In de film wordt gesuggereerd dat Tijssen Afrikaanse ambtenaren omkoopt in ruil voor diplomatieke paspoorten. Daar klopt niets van, zegt hij. Het documentairefestival laat weten de film gewoon te blijven vertonen.