Tegen de tijd dat Tron: Legacy in de bioscopen verschijnt in december, is de
film drieëneenhalf jaar lang gepromoot door Disney. Afgelopen weekend werd voor
het derde jaar op rij tijdens Comic-Con, de jaarlijkse conventie over popcultuur
in San Diego, een nieuwe trailer getoond van de film. Bovendien was er de
afgelopen jaren tijdens Comic-Con een aantal bijzondere attracties, zoals een
nagebouwde set van de film. Ook verschenen er online games en voorproefjes op de
merchandising.
Volgens de New York Times is deze strategie om de
film in de markt te zetten uitzonderlijk in Hollywood. Marketingcampagnes voor
risicovolle blockbusters starten normaal gesproken een jaar voor de
bioscooprelease. De lange promotietijd zorgt er voor dat een film door al het
reclamegeweld heen kan breken. Het doel is ervoor te zorgen dat men de film ziet
als een niet te missen evenement.
Een langdurige campagne speelt
zich voor een groot deel af op internet. Omdat de komst van dvd-recorders
televisiecommercials steeds meer aantasten als promotiemiddel, zetten studio’s
steeds vaker internet in om hun aankomende releases onder de aandacht te brengen
. Op die manier worden er steeds kleine stukjes informatie naar buiten gebracht
.
Tegelijkertijd is het risico voor studio’s groter dan ooit. Films
met veel special effects, zoals Tron: Legacy, kosten al snel meer dan 350
miljoen dollar om te ontwikkelen, te produceren en te marketen. Een studio wil
zo’n groots opgezette film niet uitbrengen zonder een omvangrijke campagne.
Tron: Legacy werd geregisseerd door Joseph Kosinski en is een vervolg op de
Tron-film uit 1982 van regisseur Steven Lisberger. De versie uit 1982 gaat over
een computerprogrammeur die in een videospel wordt gezogen. Het vervolg zal gaan
over zijn zoon, die op zoek gaat naar zijn vader en terecht komt in dezelfde
digitale wereld, waar zijn vader twintig jaar in zat opgesloten.
Bron: New York Times
Promotie van Tron: Legacy duurt 3,5 jaar
Lange campagne voor Disney-film
De futuristische film Tron: Legacy wordt al ruim drie jaar gepromoot door productiemaatschappij Disney. De lange campagne is uitzonderlijk voor de marketingstrategie van Hollywood.