Amerikaanse bioscopen buiten 3D-hype graag uit

Hollywood doet mee

Guido Franken ,

Na het grote commerciële succes van Avatar blijft ook de 3D-film Alice in Wonderland het bijzonder goed doen in de bioscopen. Een kleine drie weken na de release bracht de film wereldwijd al bijna 600 miljoen dollar op. Hollywood kondigde intussen alweer een handvol nieuwe films aan in 3D – waaronder Popeye en de nieuwe Bond-film –, maar ook de bioscopen zelf doen graag mee aan de hype.

Sterker nog: het grote succes van de 3D-films moedigt bioscopen aan de prijzen voor 3D-vertoningen te verhogen, meldt het Amerikaanse vakblad Variety. In de Verenigde Staten is de prijs voor een kaartje voor de film How to Train Your Dragon, die morgen in première gaat, tot zo’n 26% duurder dan tot voort kort gebruikelijk was voor een 3D-film. Het verschil kan oplopen tot wel 5 dollar per ticket.

De extra omzet die hierdoor gerealiseerd wordt, is niet alleen gunstig voor de bioscopen. Ook Hollywood profiteert van de extra opbrengsten. Gemiddeld vloeit 45 tot 55% van de bioscoopomzet terug naar de filmstudio’s. Resultaat: meer geld, meer (3D-)films en, zoals het er nu voorstaat, meer opbrengsten. Een vicieuze cirkel lijkt geboren.

Maar er liggen enkele gevaren op de loer. Zo is het nog maar de vraag of de consument de plotselinge prijsstijging zonder morren zal accepteren en blijft de positie van de 3D-film in het filmlandschap broos. Het grote succes van Avatar en Alice in Wonderland biedt weliswaar hoop op een voor de filmstudio’s zonnige toekomst, vraag is echter hoe wordt gereageerd op de eerste tegenslagen, die ongetwijfeld zullen komen.

Het maken van een 3D-film is een dure en dus risicovolle onderneming. Een flop zal studio’s daarom des te harder treffen. Bovendien moet nog blijken hoe het publiek op 3D-films reageert wanneer het nieuwe ervan af is . Vragen die voor bioscopen en filmstudio's voorlopig nog niet aan de orde zijn.