Woody Allen ruziet met American Apparel

Kledingmerk gebruikt Allen in reclamecampagne

Regisseur Woody Allen klaagt American Apparel aan omdat het kledingmerk vorig jaar zonder toestemming billboards met Allens afbeelding erop heeft verspreid. De advocaten van de filmmaker hebben een schadevergoeding van tien miljoen dollar geëist.

Één van de billboards toonde een afbeelding van Allen uit de film Annie Hall (1977), waarop hij zich heeft verkleed als chassidische Jood. De billboards hebben een week in New York en Hollywood gehangen en de afbeeldingen verschenen ook op het internet, met de naam van het kledingmerk eronder.

Allen wint zich niet alleen op omdat het kledingmerk geen toestemming heeft gevraagd, ook vindt hij de reclamecampagne vuil en van slechte kwaliteit. ‘Als ik al een reclame zou maken, zou het een slimme, grappige en intellectuele reclame moeten zijn. Reclame maken voor American Apparel zou zoiets zijn als reclame maken voor deodorant of sigaretten,’ aldus Allen.

De advocaten van American Apparel vinden de geëiste schadevergoeding veel te hoog en gooien nu Allens bevlekte reputatie in de strijd. Volgens het kledingmerk overschat Allen zichzelf en is hij, door zijn veelbesproken liefdesleven en seksschandalen, lang geen tien miljoen dollar waard. Tijdens de rechtszaak zullen de advocaten van American Apparel dit proberen hard te maken door Allens relatie met ex-vrouw Mia Farrow en zijn huidige huwelijk met Farrows adoptiedochter Soon-Yi ter sprake te brengen. 

Volgens Allen probeert American Apparel hem te intimideren en is zijn privéleven irrelevant in de zaak.

De advocaten van American Apparel hebben ondertussen laten weten dat het kledingmerk open staat voor een eventuele  schikking en hoopt een rechtszaak te vermijden.