In het verleden waren filmstudio's afhankelijk van focusgroepen,
voorvertoningen aan een geselecteerd publiek en filmrecensies als ze de mening
van het publiek over een productie wilden weten. Tegenwoordig nemen online
gesprekken deze functie over. De mond-tot-mondreclame heeft enorme invloed op de
populariteit van films. Een twitterbericht kan een film maken of breken.
Een commerciële firma lanceerde Fizziology, een online meetapparaat dat
wekelijks bijhoudt hoe de stemming van Twitteraars en Facebookers is rondom
verschillende films. Medeoprichter van Fizziology, Ben Carlson: ‘Het is geweldig
dat we kunnen luisteren en opletten zonder dat mensen dat in de gaten hoeven te
hebben.’
Christine Birch, hoofd van de afdeling marketing bij
DreamWorks Studios, zei dat marketeers steeds meer rekening houden met wat de
bioscoopbezoeker op internet zegt. Maar liefst 73 procent van de
bioscoopbezoekers heeft een profiel op een of meerdere netwerksites, aldus
filmmarketingbureau Stradella Road.
Online opwinding zorgde er in
het weekeinde voor dat de film Paranormal Activity 7,9 miljoen dollar opbracht
in de Verenigde Staten en Canada. Dat was een record voor een film die in minder
dan 200 bioscopen wordt vertoond.
Bron: ANP/REUTERS
Twitter kan film maken of breken
Online mond-tot-mondreclame heeft enorme invloed
Filmmakers maken steeds meer gebruik van informatie van netwerksites als Twitter en Facebook om te kunnen voorspellen of een film aanslaat of niet. Zelfs voordat de film officieel uit is, is de mening van het publiek over een film te meten.