45 Seconden in een fatsoenlijke straat

Maarten Treurniet verfilmt 'De passievrucht'

Elisabeth van Scherpenzeel ,

In Amsterdam waren opnamen voor 'De passievrucht', het speelfilmdebuut van Maarten Treurniet. Acteur Frank Lammers worstelt met een fietsslot. Peter Paul Muller staart op de achterbank van een taxi voor zich uit. 'Leuk hoor, opnamen voor 'Taxi' in mijn buurtje.'

In een nauwe straat vlakbij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam levert de gehuurde brandweerwagen een grote plensbui. Vier technici tillen een roestig busje voor huisnummer 41 op wieltjes en rollen het uit het zicht van de camera's . Op hun knieën peuteren mannen in ruim zittende zeilpakken met een mesje grassprietjes tussen de tegels vandaan. De straat moet er fatsoenlijk uitzien; er worden opnamen gemaakt voor De Passievrucht.

'De titel wekt de indruk dat het een erotische film is', zegt regisseur Maarten Treurniet. 'Ik weet niet of dat goed of slecht is.' De passievrucht, naar de gelijknamige bestseller van Karel Glastra van Loon, is echter een familiedrama. Armin, gespeeld door Peter Paul Muller, ontdekt dat hij onmogelijk de biologische vader van zijn dertienjarige zoon Bo kan zijn. Hij dacht zijn kind te hebben verwekt op de passagiersstoel van een Renault 5, maar blijkt zijn hele leven al onvruchtbaar. Niemand kan Armin vertellen wiens zaad de eicel van moeder Monika (Carice van Houten) heeft bevrucht. Ook Monika niet, zij is al jaren dood.

Treurniet , die eerder televisieseries als Zwarte Sneeuw en Pleidooi regisseerde, legt uit dat de sfeer van de film wordt bepaald door het weer. Het verleden is de vrolijke periode en daar schijnt altijd de zon. In het heden wordt het beeld overheerst door donkere aardetinten.

Terwijl de voorbereidingen doorgaan , schiet Halina Reijn in een bruin mantelpakje. Zij speelt Ellen, de nieuwe vriendin van Armin. Reijn speelt tijdens de filmopnamen ook in Drie zusters van Toneelgroep Amsterdam. 'Bij toneel begin je vier uur 's middags en dan ben je om elf uur klaar. Bij de opnamen van een film ben je vaak van zeven tot zeven op de set. Dat betekent vooral wachten.'

Wat Reijn doet al die uren? 'Een beetje naar muziek luisteren, wat kletsen of de tekst leren voor de volgende dag . Ik ben ook altijd aan het bellen.' Nog snel de hakken aan. Onder een paraplu loopt ze richting camera's. 'Van al dat water krijg ik een somber gevoel. Gelukkig sluiten we af in de zon.'

Cameraman Wouter Suyderhoud ligt opgevouwen onder het dashboard en zoomt in op Peter Paul Muller, die op de achterbank voor zich uit staart. Schuin voor hem telt de bruingebrande chauffeur zijn wisselgeld nog eens na. 'Ik heb een acteeropleiding gevolgd, maar hiervoor hoef ik mijn best niet te doen', zegt de man met Amsterdams accent. In het dagelijkse leven is hij ook taxichauffeur. Een bejaarde voorbijganger mengt zich tussen de mannen in zeilpakken. 'Leuk hoor, opnamen voor Taxi in mijn buurtje.'

'Dit is dus jouw huis', zegt de regisseur tegen Muller terwijl hij een appartement met glimmende gordijnen aanwijst. 'Dat weet ik wel. Daar woon ik al jaren', zucht de acteur. Wanneer de auto de bocht indraait, moet 'beste vriend' Dees (Frank Lammers) bij Armins voordeur zijn fiets van het slot doen, opstappen en vlak langs de taxi wegrijden. Precies op dat moment moet Armin opkijken.

De straat wordt nog eens natgespoten; de kinderen uit de buurt springen over de straal. Treurniet kruipt onder een zeiltje tegenover nummer 41.

'. . . En áctie!'

De taxi rijdt langzaam in beeld. Dees steekt het sleuteltje in het slot, grijpt het stuur en stapt op. Dees fietst de straat uit , maar niet langs de auto. Hij fietst de verkeerde kant op. De volgende take zwabbert hij langs de auto - de fiets is lang niet gebruikt en de banden zijn bezweken onder het gewicht van de acteur.

'. . . En áctie!'

Vlak voordat de taxi wil inparkeren en Dees met opgepompte banden langs kan fietsen, negeert een vrouw de stopsignalen van de productie-assistenten. Druk pratend in haar mobiele telefoon fietst ze in beeld. Opnieuw. Terwijl de taxi weer in een soepele bocht achteruit rijdt, beklaagt Dees zich over het onhandige fietsslot.

'. . . En áctie!'

Dees opent het slot soepel en hangt zijn aktetas aan het stuur, als een bewoner uit de deur stapt. 'Zijn jullie nu nog aan het filmen?'

'. . . En áctie!'

De chauffeur rijdt tot aan de voordeur en terwijl Armin opkijkt, ziet hij Dees voorbij fietsen. Armin betaalt de rit.

'. . . En stop! We hebben hem', roept Treurniet. 'Mooi werk.' Er staan weer 45 seconden 'Passievrucht' op film. Het is vlak voor zessen, en de zon breekt even door de wolken.

De passievrucht wordt 11 december in de bioscoop uitgebracht door Independent Films.