Dit jaar is art direction aan de beurt. Al heet dat tegenwoordig geen art
direction meer, maar production design. De verschillen zijn niet helemaal
duidelijk, al hanteert men in Amerika de regel dat de art director de
rechterhand van de production designer is en vooral verantwoordelijk voor de
dagelijkse leiding van de ontwerpafdeling. Zodat de production director meer
tijd heeft voor zijn eigenlijke werk: het bepalen - in nauw overleg met de
regisseur - hoe de film eruit moet gaan zien.
Dat betekent dat hij
zich bemoeit met alles wat met het uiterlijk van de film te maken heeft: van de
plaats waar de opnamen plaatsvinden tot de sets die gebouwd moeten worden, van
het nieuwste wapen in handen van James Bond tot de boeken in de boekenkast van
een ondergeschikt personage.
Dat de production designer over bijzonder veel fantasie moet beschikken, blijkt uit een herinnering van Ed Verreaux, die met Brian De Palma samenwerkte aan de film Mission to Mars (2000). Toen Verreaux met een maquette en wat schetsen van mars kwam aanzetten, werd hij door de regisseur teruggestuurd met de woorden: 'No, Ed. Make it look like a sleeping goddess.'
Voor de Vakprijs 2002 komt iedereen in aanmerking die tussen 1997 en 2002 als production designer/art director aan een Nederlandse film of tv -productie heeft gewerkt. Waarmee Jan Roelfs, internationaal onze bekendste production designer, afvalt. Hij werkt alleen nog in Hollywood, waar hij onder meer betrokken was bij Gattaca (Oscarnominatie in 1997), The Astronaut's Wife en Flawless.
Topfavoriet voor de prijs lijkt ons Vincent de Pater (Madelief
, De zee die denkt, Minoes, Ja zuster, nee zuster)
Met als gevaarlijke
outsiders: Rikke Jelier en Alfred Schaaf (Karakter, Lek, Ochtendzwemmers,
Morlang), Harry Ammerlaan (All Stars, Suzy Q, Bij ons in de Jordaan, Familie) en
Ben Zuydwijk (Jezus is een Palestijn, Unter den Palmen, Wilde mossels).