Thrillerserie Het Gouden Uur draait om de nasleep van een terroristische aanslag in Nederland, waarbij een rechercheur ineens zélf een verdachte wordt.

Het zijn protocollen waarvan je hoopt dat ze altijd in de kast blijven liggen: instructies over wat hulpdiensten moeten doen in het geval van een terroristische aanslag. Een van de termen in zo’n protocol is ‘het gouden uur’: het cruciale uur direct na de aanslag, waarin angst de boventoon voert, en het gevaar voor een tweede aanslag het grootst is.

De zesdelige thrillerserie Het Gouden Uur draait om de Afghaans-Nederlandse rechercheur Mardik (Nasrdin Dchar). Mardik leidt een rustig leven met vrouw en kind, maar wordt vanwege zijn afkomst onderzocht door de wantrouwende AIVD-agent Joëlle (Ellen Parren). Wat niet helpt, is dat een oude jeugdvriend van Mardik uit Afghanistan ineens opduikt, en op schimmige plannen lijkt te broeden.

Het mondt uiteindelijk uit in een gruwelijke terreuraanslag, waarna in het ‘gouden uur’ alles misgaat voor Mardik, en hij – mede door Joëlles vooroordelen – ineens zélf een verdachte wordt. Bij zo’n plot zou je wellicht platte actie verwachten, maar regisseur Bobby Boermans (Mocro Maffia) en scenarist (en rechercheur) Simon de Waal kiezen juist voor een zorgvuldige opbouw.

Een bewuste keuze, vertellen regisseur Boermans en hoofdrolspeler Dchar in een gezamenlijk Zoom-interview. Boermans: ‘In deze tijd van streaming moeten kijkers altijd zo snel mogelijk worden vastgepakt. Maar juist door Mardik rustig te introduceren, en alvast te spelen met de verwachtingen, slepen we de kijker volgens mij moeiteloos mee.’ Dchar: ‘Mardik komt al snel midden in alle hectiek terecht, dus je hebt die opbouw echt nodig. Want je moet voelen waar hij mee te maken heeft, bijvoorbeeld in de vooroordelen die je vanaf de eerste seconde al richting hem voelt.’

Nasrdin, je speelt een personage met Afghaanse roots, terwijl je die zelf niet hebt. Hoe lastig was dat?
Dchar: ‘In het begin hebben we daar wel eerlijke gesprekken over gevoerd. Er zijn ook acteurs die wél Afghaanse roots hebben, maar na de audities kwamen ze uiteindelijk toch bij mij uit. En het is natuurlijk gewoon een héél vette serie. Maar toen begon voor mij de volgende uitdaging, want ik had geen benul van de Afghaanse taal, terwijl ik het natuurlijk wel overtuigend moet spelen. Gelukkig kreeg ik intensieve begeleiding van Jalil Samsor, die uit Afghanistan komt en alle scènes vertaalde en in het Dari (een van de twee in Afghanistan gesproken talen – red.) insprak, waarna ik het weer ging stampen, herhalen en opnieuw inspreken. Alles moest perfect zijn, want Bobby moet zich op de set geen enkele zorgen maken of het klopt. Gelukkig heb ik inmiddels wel aardig wat rollen gespeeld als agent of rechercheur, dus die voorkennis had ik gelukkig al.’

'Dit was met afstand de grootste set waarop ik ooit gedraaid heb'

Bobby Boermans
Over complexiteit gesproken: een aanslag filmen lijkt me geen kattenpis. Hoe pak je zoiets aan, Bobby?

Boermans: ‘Voor mij was het belangrijk dat we de aanslag middenin een woonwijk konden filmen, en dat lukte uiteindelijk in Haarlem. Daar hebben we uiteindelijk twee weken een hele buurt overgenomen, daar een markt gebouwd en uiteindelijk gedraaid met helikopters en honderden figuranten. Dit was met afstand de grootste set waarop ik ooit gedraaid heb. Het was zelfs zó groot dat, toen ik naar de set reed, Flitsmeister op een gegeven moment een melding gaf dat het gebied was afgesloten. Zó groot en ingewikkeld was het dus, haha.’

De serie begint met een disclaimer die waarschuwt voor ‘schokkende beelden’, omdat het geweld tamelijk rauw in beeld wordt gebracht. Waarom was dat nodig?
Boermans: ‘Geweld is vaak gewoon heel erg messy: het is vies, snel en onverwacht. Geweld is heel lelijk, maar wordt in films en series vaak geromantiseerd, terwijl we op YouTube en Instagram inmiddels dagelijks écht geweld zien voorbijkomen. Het ging mij er vooral om om dat zo authentiek mogelijk te laten zien, zodat de pijn van de slachtoffers meer lading krijgt. Maar uiteindelijk hebben we het nog wel wat afgezwakt, omdat het belangrijk was om alle kanten van zo’n aanslag te laten zien, in plaats van alleen maar plat geweld. Soms kan een reactie op iemands gezicht bovendien meer met je doen dan het geweld zelf.’

Nasrdin Dchar (rechecheur Mardik)

Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is om een juiste balans te vinden tussen authenticiteit en spannende actie. 
Boermans: ‘Dat was voor mij ook de uitdaging. Aan de ene kant heb je de police procedural, waarin uiteengezet wordt hoe crisismanagement werkt tijdens een calamiteit, maar dat wil je natuurlijk combineren met vleugjes United 93 en Captain Philips, met beelden die door merg en been gaan. Voor mij was het spannend om die twee werelden succesvol samen te brengen, en daar ook nog een vleugje Jason Bourne aan te te voegen. We hebben daarom ook wat meer geëxperimenteerd met de cameravoering, waarin we vaak wisselen tussen traditioneel en documentaire-achtig.’

Hoe vond jij die balans in je personage, Nasrdin? 
Dchar: ‘In mijn rollen zoek ik altijd naar nuance en gelaagdheid. In dit geval ben ik vooral benieuwd of de kijker eerder met Mardik meegaat, of met de AIVD. Het is natuurlijk een heel spannende weg om te bewandelen, omdat je als kijker misschien ook niet altijd weet of hij er wel of niet iets mee te maken heeft. Dat soort vooroordelen blijven heel interessant én actueel. Als er een aanslag plaatsvindt, wordt er vaak meteen gewezen naar bepaalde bevolkingsgroepen. Maar terrorisme kent helemaal geen kleur: we kunnen er allemaal slachtoffer van worden. Dat zie je ook in deze serie goed terug.’ Dchar laat even een stilte vallen. ‘Weet je wat het is? Ik vind het eigenlijk heel moeilijk om erover te praten, want ik wil niks spoilen, en denk al snel dat ik dingen moet verantwoorden. Terwijl ik juist denk: Nee man, mensen moeten deze serie gewoon gaan checken tot de laatste seconde.’ Lacht: ‘Daarna wil ik écht verder praten!’

Het Gouden Uur is te zien op NPO Plus en Netflix

Meer tips voor series

  • Meer over Het Gouden Uur