Op vrijdag 2 oktober wordt voor de vijfde keer op rij het Gouden Kalf voor Beste Interactive uitgereikt tijdens het Nederlands Film Festival. Een mooi moment om samen met programmeur Paulien Dresscher stil te staan bij het belang van de competitie. ‘Ik hoop dat mensen door de verschillende werken gaan beseffen op hoeveel manieren verhalen verteld kunnen worden.’

Als onderdeel van het Nederlands Film Festival is de nieuwe bibliotheek op de Neude in hartje Utrecht omgetoverd tot Interactive Expo. Tussen de inleverpunten voor boeken en studieruimtes voor studenten vind je verschillende installaties, van VR tot interactieve graphic novels, die deel uitmaken van de Beste Interactive-competitie. Het is door het coronavirus een van de weinige onderdelen van het NFF die je als bezoeker op locatie kunt beleven. Tegelijkertijd wordt de expositie dit jaar een stuk grootser aangepakt. ‘Waar we vier jaar geleden slechts twee kleine containers tot onze beschikking hadden, vullen we dit jaar de centrale hal van de bibliotheek en gebruiken we een zaal in Kinepolis voor het werk More Moiré² van Philip Vermeulen’, vertelt Paulien Dresscher.

Dresscher is verantwoordelijk voor de programmering van de competitie rondom het Gouden Kalf voor Beste Interactive. Uit alle werken die verschillende Nederlandse kunstenaars daarvoor inzenden, kiest ze samen met een selectiecommissie de kanshebbers voor de prijs. ‘Het is helaas nog niet zo dat er honderden werken worden ingezonden, zoals bij de filmcategorieën. Dus om het lijstje wat langer te maken, vraag ik verschillende kunstenaars om werk in te sturen waarvan ik denk dat het geschikt is voor de competitie. Ik houd daarvoor het hele jaar kunstenaars in de gaten en bekijk heel veel werk.’

'Er zijn zoveel verschillende nieuwe manieren om verhalen te vertellen'

Paulien Dresscher

Paulien Dresscher

Drie richtlijnen

‘Bij de programmering kijken we vanuit drie richtlijnen naar de verschillende inzendingen. Zo beoordelen we het werk op de mate van innovatieve storytelling: hoe wordt het verhaal verteld? Is die manier vernieuwend of verrassend? We kijken naar de artistieke kwaliteit van het werk: de originaliteit en in hoeverre het kunst te noemen is. Ook komt de impact van het werk aan bod. Waarom moet dit verhaal nu verteld worden door deze mensen?’

De competitie is elk jaar enorm divers. Voorbeelden van winnaars uit vorige edities zijn de VR-installatie Die Fernweh Oper van Daniël Ernst, de viraal verspreide Instagrampagina en -hashtag #Dearcatcallers van Noa Jansma en de wereldwijd succesvolle game Horizon Zero Dawn van Guerrilla Games. Ook deze editie lopen de werken enorm uiteen. Je kunt je daardoor afvragen of het niet lastig is om zulke diverse werken eerlijk naast elkaar te beoordelen in één competitie. Dresscher: ‘Dat is lastig, maar het is nu eenmaal wel een eigenschap van deze categorie, en in mijn ogen ook de charme ervan. De jury komt er ieder jaar toch met overtuiging uit. Ook zij beoordelen aan de hand van de drie genoemde richtlijnen.’

Een bezoeker ervaart de VR-installatie Inktzwart van Iris van der Meule

Onder de radar

Hoewel de Interactive-competitie nu vijf jaar meedraait, ligt het onderdeel volgens Dresscher nog steeds een beetje onder de radar. ‘Makers weten nog te weinig dat het Gouden Kalf voor Beste Interactive bestaat. Zoals gezegd gaan de inzendingen nog niet vanzelf en moet ik er kunstenaars echt op wijzen om dat te doen. Een geldprijs koppelen aan het Kalf zou misschien helpen, zodat kunstenaars beseffen wat er te halen valt, en inzien dat het NFF een festival is dat aandacht geeft aan meerdere soorten verhalende kunst.’

‘Er zijn zoveel verschillende nieuwe manieren om verhalen te vertellen. Waar we eerst de schilderkunst, toen de fotografie en daarna het bewegend beeld hadden als tools, hebben we nu de digitale wereld. De nieuwe middelen die die wereld biedt, zijn dezelfde zaken die ons dagelijks leven beïnvloeden en daarmee een enorme impact hebben. Instagramfilters zijn een voorbeeld: die begonnen als onschuldige techniek, maar zijn nu alomtegenwoordig in de belevingswereld van kinderen. Het is belangrijk om je daartoe te verhouden. Daarom hoop ik dat bezoekers van de Interactive Expo een indruk krijgen van die enorme rijkdom aan technieken en manieren.’

De genomineerden voor Beste Interactive 2020

Het Gouden Kalf voor Beste Interactive wordt vrijdag 2 oktober uitgereikt. De Interactive Expo is te bezoeken t/m 3 oktober. De genomineerde werken voor de prijs zijn dit jaar drie VR-installaties:

Inktzwart van Iris van der Meule
Nerd_Funk: Phase 1 van Ali Eslami en Mamali Shafahi
Weightless Bricks Act II van Paula Strunden en John Cruwys

Voor meer informatie over de genomineerden, klik hier.