Op het Vlaamse Film Festival worden onze zuiderburen in het zonnetje gezet. VPRO Cinema vroeg vijf Vlaamse regisseurs wat zij van de Nederlandse film vinden. In aflevering 3: Nicolaas Rahoens, die vorig jaar de publieksprijs won op het Vlaamse Film Festival met lowbudget-film De maagd van Gent, die komende zaterdag op televisie te zien is. 'We apen Nederland niet meer na, zoals we vroeger misschien te veel gedaan hebben.'

Wat is uw favoriete Nederlandse film?
'Uiteraard behoren Turks Fruit en Karakter tot mijn favorieten, maar ik kies op dit moment voor Kan Door Huid Heen van Esther Rots. Zij weet op een geniale manier de intimiteit van een persoon centraal te stellen. Plottekst is hier zo veel mogelijk geweerd. Het getuigt van veel lef om zo'n film te maken.'

Welke Nederlandse collega (acteur, regisseur, producent, scriptschrijver) bewondert u?

'Naast Esther Rots heb ik heel veel respect voor Simone van Dusseldorp. Kikkerdril is een fantastische kinderfilm met heel veel respect voor nostalgisch beeldmateriaal. De film heeft een zacht tempo, met het juiste oog voor hoe kinderen omgaan met hun natuurlijke omgeving. En Rutger Hauer behoort absoluut tot mijn favoriete acteurs - maar voor wie geldt dat nu niet?'

Wat is het grote verschil tussen Nederlandse films en Vlaamse films?

'Ik denk dat er niet zo veel verschil is. Wij hebben met Erik Van Looy ook onze Paul Verhoeven, met Fien Troch en Benny Van Den Driessche ook onze Esther Rots. Wij hebben Rundskop, jullie de serie Van God Los. En wij hebben evenzeer onze commerciële prenten die veel volk naar de cinema lokken, maar die bepaald geen hoogvliegers zijn.'

Wat kan de Nederlandse film nog leren van de Vlaamse Film?

'Niks. Totaal niks. Ik denk dat we met The Broken Circle Breakdown en met Rundskop de juiste dosis geluk hebben gehad. Maar wie weet zijn het de volgende tien jaren wel de Nederlandse films die internationaal hoog scoren. Ik denk dat wij eerder veel van jullie geleerd hebben. We hebben wel onze eigen identiteit ontdekt tijdens de jaren negentig, zowel op het vlak van film als op het vlak van muziek. Omdat die identiteit recent is, heeft die misschien iets van een frisse wind, die de Oscar-jury wel weet te waarderen. We apen Nederland in ieder geval niet meer na, zoals we vroeger misschien te veel gedaan hebben. Al denk ik dat we op het gebied van kinderfilms nog veel kunnen opsteken van Nederlandse filmmakers.'

Wat is de Vlaamse film die iedere Nederlander moet zien?

' De Helaasheid Der Dingen van Felix Van Groeningen is een absolute aanrader! Dat is een op en top Vlaamse film. Het verhaal, naar het autobiografische boek van Dimitri Verhulst, is mooi te vergelijken met Simone van Dusseldorps Subiet !.'