Walter Stokman gaat in Dirty Window op zoek naar het verhaal van een vermoorde Hongaarse prostituee.

De negentienjarige Betty Szabo werd in de nacht van 18 op 19 februari 2009 vermoord in haar peeskamertje op de Amsterdamse wallen. Voor regisseur Walter Stokman was dit kleine krantenbericht de aanleiding om zich te verdiepen in de achtergrond van de Hongaarse prostituee. Hij ging naar haar geboortestad Nyíregyháza in Hongarije om meer over het vermoorde meisje te weten te komen. Dat resulteerde in de indrukwekkende documentaire Dirty Window, die op het Nederlands Film Festival in première gaat en ook op televisie te zien is .

‘Bij een onderwerp als dit is het natuurlijk heel moeilijk om betrokkenen die vinden die voor de camera hun verhaal willen doen,’ zegt Stokman . ‘In Hongarije rust op prostitutie een enorm taboe. Officieel bestaat het niet ; door de autoriteiten wordt het simpelweg genegeerd. En ik houd niet van films met onherkenbaar in beeld gebrachte silhouetten.’

Toch wist Stokman Betty’s vader over te halen in zijn film te verschijnen.
‘ Dat vind ik heel moedig, want het is niet mis om te vertellen dat je dochter als hoertje op de wallen is vermoord. Maar hij is heel kwaad op de man op wie ze verliefd was en die haar naar Nederland heeft gehaald. Hij vertelt dat ze als kind soms opstandig was, maar ook veel hield van bloemen planten in de tuin.
Ook spreek ik met Betty’s oude muzieklerares en Annamaria, een kennis en collega. Deze vrouw woont met haar moeder en twee dochters in dezelfde buurt en heeft ook in de prostitutie gewerkt. Ze was verbazend open. Ik denk dat ze haar dochter wilde waarschuwen niet dezelfde kant op te gaan als zij. Die is al op jonge leeftijd zwanger van een onbetrouwbare jongen.’

De moord op Betty Szabo is nooit opgelost.

‘Het is een echte cold case. De politie heeft een beloning van 15.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip. Maar ik heb bewust de moordzaak buiten de film gehouden. Het ging mij er meer om de achtergrond van die meiden zichtbaarder te maken. Ik heb niet gezien dat ze gedwongen werden om achter het raam te gaan zitten. Vaak worden ze door een soort loverboys overgehaald en de financiële motivatie is ook groot.
Het leven op het Hongaarse platteland is troosteloos en er is veel armoede en werkloosheid. Ze kunnen op de Wallen zo veel meer verdienen dan thuis. Ik maak geen films om antwoorden te geven. Ik was niet op zoek naar een onthulling over de moordzaak, ik wilde graag het verhaal van Betty vertellen.’

Heeft Stokman nu het idee dat hij zijn hoofdpersoon heeft leren kennen?
‘Ja en nee. Net als in de film blijft Betty ook voor mij ongrijpbaar. Ze heeft veel jeugdfoto’s meegenomen, die zijn nog steeds zoek. En met haar collega’s sprak ze vooral over hun toekomstdromen. Haar verhaal staat ook voor dat van andere meisjes in een vergelijkbare situatie. Ik vind het geen hopeloze film. De meiden zijn ook sterk, ze proberen gewoon een beter leven voor zichzelf te bewerkstelligen.’ 

Trailer Dirty Window