De Colombiaanse regisseur Carlos Moreno (1968) is in Rotterdam voor zijn tweede speelfilm All your dead ones, over een boer die een grote berg lijken op zijn land ontdekt. Wat volgt is het verhaal dat achter de optelsom van het aantal doden schuilgaat. ‘Ik heb de film expres spannend gemaakt.’

Idee?
‘De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat ik ongeveer vier jaar geleden hoorde van een vriend van me, die journalist is. Het verhaal raakte mij. Doden worden in de media vaak in cijfers weergegeven, terwijl elke dode een eigen verhaal heeft. De onverschilligheid die daarin schuilt vind ik kwalijk.’

Invloeden?
‘Op de filmschool heb ik vooral geleerd documentaires te maken. Ik bewonder films die ruimte bieden aan talloze interpretaties en waarin de kijker zelf de sleutel in handen heeft. Zoals in films van Luis Buñuel . Maar ik heb ook veel respect voor lokale filmmakers in Colombia. Zij gaven mij zelfvertrouwen.’

Corruptie?
‘Ik was niet bang om dit onderwerp te behandelen. Via zwarte humor komen politieke standpunten naar voren. De personages in het verhaal zijn eigenlijk karikaturen . Ze staan voor meer dan hun eigen leven en representeren hele bevolkingsgroepen , zoals dat in oude Sovjet-films ook werd gedaan.’  

Ambities ?
‘Mijn cinematografische ambities zijn simpel. Ik wil doorblijven gaan met films maken in mijn stad Cali. Want zoals Tolstoi ooit zei : "praat over je eigen dorp en je wordt universeel." Qua onderwerpen ligt alles nog open, maar ik ben gefascineerd door de toestand van de mens, en de engelen en duivels daarin.’

Filmen in Colombia?
‘Dat is nogal ingewikkeld. De technische vooruitgang maakt het wel makkelijker, maar het is vooral het genereren van publiek wat in Colombia niet vanzelf gaat. Ik wil niet de concurrentie met Hollywood aangaan, maar iets meer respect voor films van eigen bodem zou wel helpen. De Colombiaanse cinema is nog erg jong. Ik wil dat de zaadjes die we planten tot bloei komen.’