Idee?
Jan Vogel: ‘De film is gebaseerd op het incident
dat de aanleiding was voor de rellen in Athene, waarbij een politieman een
jongen doodschoot . We namen de vrijheid om de twee werelden van de puber en de
politieagent zelf in te kleuren. De jongen is geen acteur, hij was onderdeel van
het hele proces. De film is voor een groot deel gebaseerd op zijn echte leven
. ’
Invloeden?
Argyris Papadimitropoulos: ‘Wij
laten ons inspireren door filmmakers zoals Gus van Sant, Andrea Arnold en Mike
Leigh. Wat mij aanspreekt is dat ze een nieuwe blik op de jeugd werpen en hoe
rauw en puur ze dat doen. Ik hou niet van actie - actie - actie! Ruimte voor
reflectie in film vind ik belangrijk.’
V: ‘Ik zou mezelf niet beschrijven
als een echte filmfan.‘
P: ‘Wij kijken waarschijnlijk minder films dan
andere regisseurs.’
Een oververhitte film in winters
Rotterdam?
V: 'Dat is misschien vreemd, maar wij zijn erg blij
dat de film nu uit is.'
P: 'Het is hier heel koud! Mensen hier zijn
bikkels. Op de fiets in dit weer.. Het IFFR is op zoek naar bijzondere verhalen
, dus het past juist goed denk ik.'
Muziek?
P: 'We wilden muziek gebruiken die de jeugd luistert en zelf vinden we de
muziek uit de film ook leuk.'
V: 'We hebben vooral muziek gebruikt van
onbekende Griekse bands. Dit was ook handiger met auteursrechten. De editor
heeft veel invloed gehad op de muziek. Voor de film luisterde ikzelf naar heel
andere muziek.'
P: 'We wilden geen grote hits, want ik moest het budget in
de gaten houden.'
Ambities?
P: 'We willen
elkaar blijven helpen met het maken van films.'
V: 'We willen een
bijdrage leveren aan de maatschappij. Het incident dat voor ons aanleiding was
om deze film te maken is niet typisch Grieks. We willen mensen aan het denken
zetten en verschillende meningen genereren. De film laat daar genoeg ruimte voor
. Deze film heeft uiteenlopende kritieken gekregen en dat is goed, want we
willen een discussie starten.'
Filmen in Griekenland?
V: 'Het is erg onvoorspelbaar om te filmen in Athene. Als het gaat om
toestemming van autoriteiten en vergunningen is het altijd weer een verrassing.
Je bevindt je altijd in grijs gebied. Zo hebben we uren lang voor het
parlementsgebouw kunnen opnemen, zonder enig probleem, terwijl we voor kleine
dingetjes zijn opgepakt.'
P: 'Dat kwam omdat we geen toestemming hadden
om de nummerplaten te tonen op de politieauto in de film. De auto was geen
probleem, de nummerplaten gingen te ver. Onze line-producer heeft er een nacht
voor vast gezeten. De Griekse politie is het ergst.'
De Griekse Tigerkandidaat schetst een snikheet Athene, waarin een politieagent en een puber gevolgd worden. De Griek van Duitse komaf Jan Vogel zegt: ‘Het is geen beeldschoon verhaal; het is shocking, maar niet duister.’