De Griekse Tigerkandidaat schetst een snikheet Athene, waarin een politieagent en een puber gevolgd worden. De Griek van Duitse komaf Jan Vogel zegt: ‘Het is geen beeldschoon verhaal; het is shocking, maar niet duister.’

Idee?
Jan Vogel: ‘De film is gebaseerd op het incident dat de aanleiding was voor de rellen in Athene, waarbij een politieman een jongen doodschoot . We namen de vrijheid om de twee werelden van de puber en de politieagent zelf in te kleuren. De jongen is geen acteur, hij was onderdeel van het hele proces. De film is voor een groot deel gebaseerd op zijn echte leven . ’

Invloeden?
Argyris Papadimitropoulos: ‘Wij laten ons inspireren door filmmakers zoals Gus van Sant, Andrea Arnold en Mike Leigh. Wat mij aanspreekt is dat ze een nieuwe blik op de jeugd werpen en hoe rauw en puur ze dat doen. Ik hou niet van actie - actie - actie! Ruimte voor reflectie in film vind ik belangrijk.’
V: ‘Ik zou mezelf niet beschrijven als een echte filmfan.‘
P: ‘Wij kijken waarschijnlijk minder films dan andere regisseurs.’

Een oververhitte film in winters Rotterdam?
V: 'Dat is misschien vreemd, maar wij zijn erg blij dat de film nu uit is.'
P: 'Het is hier heel koud! Mensen hier zijn bikkels. Op de fiets in dit weer.. Het IFFR is op zoek naar bijzondere verhalen , dus het past juist goed denk ik.'
 
Muziek?
P: 'We wilden muziek gebruiken die de jeugd luistert en zelf vinden we de muziek uit de film ook leuk.'
V: 'We hebben vooral muziek gebruikt van onbekende Griekse bands. Dit was ook handiger met auteursrechten.  De editor heeft veel invloed gehad op de muziek. Voor de film luisterde ikzelf naar heel andere muziek.'
P: 'We wilden geen grote hits, want ik moest het budget in de gaten houden.'

Ambities?

P: 'We willen elkaar blijven helpen met het maken van films.'
V: 'We willen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Het incident dat voor ons aanleiding was om deze film te maken is niet typisch Grieks. We willen mensen aan het denken zetten en verschillende meningen genereren. De film laat daar genoeg ruimte voor . Deze film heeft uiteenlopende kritieken gekregen en dat is goed, want we willen een discussie starten.'

Filmen in Griekenland?

V: 'Het is erg onvoorspelbaar om te filmen in Athene. Als het gaat om toestemming van autoriteiten en vergunningen is het altijd weer een verrassing. Je bevindt je altijd in grijs gebied. Zo hebben we uren lang voor het parlementsgebouw kunnen opnemen, zonder enig probleem, terwijl we voor kleine dingetjes zijn opgepakt.' 
P: 'Dat kwam omdat we geen toestemming hadden om de nummerplaten te tonen op de politieauto in de film. De auto was geen probleem, de nummerplaten gingen te ver. Onze line-producer heeft er een nacht voor vast gezeten. De Griekse politie is het ergst.'