In Space Tourists volgen we de jonge ruimtetoeriste Anousheh Ansari tijdens haar eerste ruimtevlucht. Het kaartje van 20 miljoen dollar is gekocht, en de reis – vanaf de vervallen raketlanceerbasis Cosmodrome in Kazachstan – is geboekt. Het is de vervulling van een levenslang gekoesterde wens, want Ansari zegt in de documentaire dat ze zelfs de ruimte in zou zijn gegaan als het kaartje enkele reis was. De Zwitserse filmmaker Christian Frei (1959) volgde Ansari, en schetste en passant de teloorgang van de Russische ruimtevaart.

Idee?
‘Ik las een berichtje in de krant over miljardairs die naar het International Space Station reisden. Niet met Nasa, maar met een Russische Sojoezraket! Ik begon met researchen en stuitte op de bizarre poëzie van de vrijwel verlaten stad Baikonur in Kazachstan. Ooit, tijdens de hoogtijdagen van de Sovjetruimtevaart, woonden hier 100.000 mensen. Nu is bijna iedereen weg. Baikonur is een legendarische plek, doordrenkt van geschiedenis, het paradijs voor een filmmaker.’

Was het eenvoudig om toegang te krijgen tot Baikonur?
‘Helemaal niet! Aanvankelijk werden ons allerlei beperkingen opgelegd. Maar met veel geduld konden we steeds dichterbij komen. En uiteindelijk hebben we dingen gefilmd die vóór ons nog nooit gefilmd waren. In de film zet ik de voorbereidingen op de ruimtereis af tegen de gevolgen van zo’n reis voor de mensen in Kazachstan. Want tijdens de reis vallen stukken van de Sojoezraket terug op aarde. Waar dan weer mannen in enorme vrachtwagens op afgaan. Op zoek naar brokstukken. Het leek wel Mad Max! Favoriet zijn de ‘wortels’, zo noemen ze de aandrijfraketten van de Sojoez. Elke wortel weegt zo’n drie ton en is gemaakt van aluminium en titanium . Een wortel is een hoop geld waard.’

Inspiratie?
‘Ik bekijk veel films. Heel veel films. Ook fictie. Billy Wilder zei ooit: “Ik heb tien geboden. De eerste negen zijn: Gij zult uw publiek niet vervelen. De tiende is: Gij heeft het recht op final cut.” En gelijk heeft ie. Ik heb een duidelijk beeld van wat ik wil met een film, en wil niet dat anderen zich daar mee bemoeien. Daarom produceer ik mijn films altijd zelf.’

Ambitie?
‘Het maken van films vind ik het meest opwindende beroep dat ik me kan voorstellen, en ik zou niets anders willen doen. Feiten zijn misschien niet zo glamoureus als fictie, maar de werkelijkheid is vaak verrassender, intrigerender en spannender dan fictie.’

Een van de programmaonderdelen tijdens dit IDFA is ‘niet normaal’. Heeft u bij het maken van uw films ooit gedacht: ‘Dit is niet normaal!?’

‘Wat is normaal? Toen ik mijn voor een Oscar genomineerde documentaire War Photographer maakte, kwam ik in contact met mensen die me vertelden dat het doodschieten van andere mensen normaal is. In Space Tourists zegt Anousheh Ansari als kind al tegen haar moeder dat ze de ruimte in wil. Vijfendertig jaar later is het zover . Ze heeft 20 miljoen dollar betaald voor acht dagen in de ruimte. Is dat normaal?’

Te zien tijdens IDFA:
MA 23 november, 17:00 uur, Tuschinski 1
WO 25 november, 22:00 uur, Munt 9
ZA 28 november, 15:00 uur, Munt 10