Filmmaakster Susanne Jäger is een goede vriend van Jörg Hejkal, de hoofdpersoon in haar documentaire Vater und Feind. Toen hij er mee instemde dat zij een film over zijn leven zou maken, was dat in de volle overtuiging dat het een soort heldenverhaal zou worden. Hejkal probeerde namelijk herhaaldelijk Oost-Duitsland te ontvluchten, nadat hij als puber doorkreeg dat zijn vader voor de Stasi werkte en hem bespioneerde. Bovendien baarde hij begin jaren tachtig opzien door met vijf vrienden de Amerikaanse ambassade in Oost-Berlijn binnen te dringen en - met succes - om politiek asiel te vragen. Maar tijdens het draaien stuitte Jäger op de rapporten die vader Hejkal over zijn zoon schreef, waardoor de film van toon veranderde. Hij werd intiemer, en spitste zich meer toe op de vader-zoon relatie.

  • Waarom zouden de mensen tijdens het IDFA naar uw film moeten komen kijken?'Het is een echt Duitse film, en bovendien historisch, dus ik weet niet hoe interessant hij is voor het Nederlandse publiek. Maar de film is ook het verhaal van het verraad van een vader en van een zoon die weigert op te geven. En dat zijn toch universele thema's.'
  • Wat heeft u tijdens het IDFA gezien of wilt u zeker gaan bekijken?'Ik heb gisteren The Real Dirt of Farmer John gezien en die vond ik erg mooi. Ik werd vooral geraakt door de scène waarin Farmer John eigenlijk wil opgeven met zijn boerenbedrijf en naar zijn stokoude moeder gaat om haar om advies te vragen. Het oude mensje verkoopt af en toe wat groenten die haar zoon verbouwt, en zij stelt hem een wedervraag: "Wat gebeurt er met mij als jij stopt met de boerderij?" Hij besluit - uit liefde voor zijn moeder - door te gaan en vanaf dat moment gaat het ineens een stuk beter met zijn bedrijf. Ik wil graag geloven dat als je iets uit liefde doet je daar ook voor beloond wordt.'
  • Wie zijn uw helden/voorbeelden?'Ik hou van films waarin er een mix is tussen documentaire en gedramatiseerde scènes. Errol Morris is daar heel goed in. Hij deed het in The Thin Blue Line en onlangs nog in The Fog of War. Ik doe het ook in Vater und Feind. Ik weet dat het riskant is, want als er slecht geacteerd wordt hebben die scènes een averechts effect. Dan wordt het gekunsteld en onecht. Om dat gevaar te ondervangen koos ik er voor om sommige gebeurtenissen wel na te laten spelen, maar zonder dat iemand wat zegt.'
  • Werkt u al aan nieuwe projecten?'Ik heb net geld gekregen voor een project in Nicaragua. Over een radiostation diep in de jungle. Daar zenden ze een show uit waarin vrouwen kunnen vertellen wie hun onrecht heeft aangedaan. Dit 'naming and shaming' is vaak hun enige kans op genoegdoening, want de daders zijn vaak vrienden van de lokale politie, als ze niet al zelf bij de politie zitten.'
  • Waar maakt u over 5, 10 jaar films voor: de bioscoop, de televisie of het internet?'Natuurlijk wil ik net als iedereen documentaires voor de bioscoop maken, maar uiteindelijk wordt het toch meestal de televisie. Maar wat ik echt graag wil is een fictiefilm maken.'

    Vater und Feind / Father and Enemy is nog te zien op 2 december om 23.15 uur in Calypso.