Joanne Tucker, geboren in de Verenigde Staten, werkte als verslaggever en producer bij de BBC en daarna bij de Arabische omroep Al Jazeera. Op het IDFA is haar twee uur durende film Breakdown te zien, een uiterst kritische analyse van het huidige Amerika, dat zijn idealisme verloren lijkt te zijn. Vijf vragen aan Joanne Tucker.

  • Waarom moet iedereen tijdens het IDFA uw film gaan zien?'Ik denk dat Breakdown heel relevant is voor de tijd waarin we leven. Wat je nu ziet in de wereld, is een ineenstorting van de Amerikaanse buitenlandse politiek, van de New World Order van Bush, een ineenstorting van culturen door de 'botsing tussen beschavingen' van het oosten en het westen. En een toenemend ongenoegen over het feit dat de rijken rijker worden en de armen armer. Je ziet een sterke polarisatie. Tegelijkertijd lijkt er een postieve tegenbeweging op gang te komen , van een groot deel van de wereldbevolking die vindt dat er in de 21e eeuw geen onnodige oorlogen gevoerd mogen worden. Dat zie je aan de vele wereldwijde demonstraties. Ik denk dat het ook een film is die de discussie naar een hoger plan trekt, omdat er heel intelligente mensen aan het woord komen.'
  • Wat wilt u per se gaan zien op het IDFA, of wat is het mooiste dat u al gezien heeft?'Als journalist die zich vooral met oorlog bezighoudt, wil ik graag Gitmo : The New Rules of War zien, die lijkt me heel fascinerend, Target: Reporters in Iraq en 5 Days van Yoav Shamir. Verder vind ik dat er meer films zouden moeten zijn die Hollywood-achtig entertainment brengen maar niet met Hollywood-inhoud. Zo'n film als Sisters in Law, waarin de personages centraal staan, is daar een voorbeeld van. The American Ruling Class kan ik ook aanbevelen, een film over wat begrippen als vrijheid en democratie in de praktijk betekenen. Maar ik ga vooral de documentaires bekijken over Afghanistan, Irak en over de botsingen tussen de islam en het westen.'
  • Wie zijn uw helden of voorbeelden?'Een belangrijke filmmaker is uiteraard Michael Moore, hoe je ook over hem denkt, hij is baanbrekend geweest. Maar de mensen die ik bewonder zijn vooral verslaggevers. Mensen die hun nek uitsteken en principieel zijn. De bedrijven waar ze voor werken zijn niet zo moedig, maar omdat die verslaggevers populair zijn, kunnen ze zich meer veroorloven. Mensen als Terry Lloyd van ITN, die in Irak weigerde om een 'embedded' journalist te zijn, wat hem zijn leven kostte; Bill Neilly van ITN; bij de BBC mensen als Matt Fry, Jeremy Bowen en Hilary Anderson; Tayseer Allouni, met wie ik bij Al Jazeera gewerkt heb, die in Spanje is gearresteerd wegens collaboratie met Al-Qaeda, maar in werkelijkheid één van de aardigste mensen ter wereld is. Het zijn verslaggevers die de waarheid boven tafel halen, en dat is heel wat anders dan een interview doen met de woordvoerder van de regering.'
  • Wat wordt uw volgende project?' Breakdown is gemaakt vanuit een kritisch Amerikaans perspectief. Ik wil nu graag een film maken vanuit het andere perspectief, de andere kant van de wereld. Vooral met mensen uit de Arabische wereld. Het tweede project is een onderzoek naar het effect van globalisering. Brengt het harmonie, meer gelijkheid en gelijke mogelijkheden voor iedereen met zich mee, of chaos, een grotere kloof tussen armen en rijken en ellende? Beide zijn in een vergevorderd stadium, alleen moet de financiering nog rond komen.'
  • Over vijf, tien jaar tijd , maakt u uw films dan voor televisie, de bioscoop of internet?'Het maakt mij niet uit, als mensen ze maar zien. Mensen gaan nu niet twee uur naar een film op internet zitten kijken, tenzij ze een heel goede breedbandverbinding hebben. Dus ik denk vooral in de bioscoop, op televisie of op dvd.'