De schande van een ongehuwde vrouw die zwanger raakt, staat centraal in de Vietnamese Tiger-kandidaat Bride of Silence. En de straf die zij en haar kind ondergaan. Een schitterend ogend, meeslepend verhaal, gemaakt door twee Doans: zus Doan Minh Phuong (1956) en broer Doan Thanh Nghia (1966). Zus voert het woord.

Idee
'Ik ben schrijver, en zo'n tien jaar geleden begon ik een roman te schrijven. Toen ik op ongeveer een derde was, besefte ik dat de personages niet veel spraken. Ik hou niet van beschrijvingen van een dorp, ik hou niet van het schrijven van psychologische analyses, en er was bijna geen dialoog. Dus wat blijft er dan over? Het lag daarom voor de hand om het verhaal met beelden te vertellen. Ik had op dat moment al een aantal documentaires gemaakt, maar had nooit eerder overwogen om een speelfilm te maken. Ik riep de hulp in van mijn broer, die fotograaf is, en samen zijn we aan de film begonnen. Het verhaal was er dus al: ik moest alleen een manier vinden om het te vertellen.'

Vrijheid
'Ik krijg vaak de vraag of het een feministische film is. Dat is het in zekere zin inderdaad. Het gaat om persoonlijke vrijheid. In de westerse samenleving begon die vrijheid met een eigen, persoonlijke ruimte. Dat is nooit gebeurd in Vietnam. Als je geen eigen ruimte hebt, creëer je die ruimte in je hoofd. Daar moet je voor vechten. Het is een menselijke basisbehoefte. Voor vrouwen is het moeilijker om zo'n vrijheid te vinden, en daar gaat de film over . Je kunt dus zeggen dat het over vrouwelijke vrijheid gaat. Het speelt zich af in een ver verleden, maar het is nog steeds actueel volgens mij. De vrouw in de film beseft niet wat ze verkeerd heeft gedaan. En een paar eeuwen eerder zou het nog heel onschuldig zijn geweest, heel natuurlijk. Ze werd verliefd en ging met iemand naar bed. Maar volgens de regels van dat moment was het een zonde, waar ze voor gestraft moest worden. In het echt waren de straffen trouwens nog veel strenger dan in het verhaal.'

Idolen
'Dat is er één: Tarkovski. Dat geldt ook voor mijn broer. Zijn beelden zijn zo rijk. Je ziet alles in één frame , de hele Russische cultuur. Daardoor kun je zijn films wel twintig keer zien.'

Ambities
'Ik heb vier scripts geschreven die in wezen over hetzelfde gaan, over het verlies van onschuld doordat er nieuwe regels werden bedacht. Ze gaan vooral over het gevecht voor het behoud van die onschuld. Die scripts wil ik de komende jaren gaan verfilmen. Ik hoop natuurlijk dat er zo veel mogelijk mensen naar deze film gaan kijken: dat wil elke filmmaker immers.'

Filmen in Vietnam
'Het is heel moeilijk. De filmindustrie in Vietnam wordt beheerst door de staat, al vijftig jaar lang. De faciliteiten, de organisatie, de hiërarchie, de manier van werken, die liggen allemaal vast. Je moet wel honderd vergunningen aanvragen. Ze laten je niet je eigen crew kiezen. Dus vecht je voor de belangrijkste dingen: je eigen cameraman, geluidsman. Maar je kunt niet overal voor vechten. De crew is voor een groot deel samengesteld door de mensen die de vergunningen uitgeven. De acteurs hebben we wel zelf kunnen kiezen. En bij elk shot staat iemand van de cultuurpolitie mee te kijken. Dat is heel lastig werken. Het voordeel van filmmaken in Vietnam is dat er veel talentvolle mensen rondlopen, die elke kans aangrijpen om zich te uiten. Die doen graag mee .'

Bride of Silence wordt vertoond op
woensdag 2 februari, 22.30 uur , Pathé 5
donderdag 3 februari, 15.15 uur, Pathé 4
vrijdag 4 februari , 22.30 uur, Cinerama 1
zaterdag 5 februari, 9.45, Pathé 1