Leerproces
'Tijdens het maken van de film snapte ik steeds beter waar
het verhaal naar toe moest, maar dat proces van begrijpen houdt nooit op. Ik zie
de screening als een onderdeel van het filmmaken, en leer veel over mijn film
en vooral ook over mezelf uit reacties van het publiek. Terwijl de film draait
voel ik me compleet naakt, en op zo'n moment vraag ik me af waarom ik eigenlijk
films wil maken. Maar ik heb dit lijden nodig. Het maken van een film is voor
mij iets obsceens.'
Chaplin
'Charlie Chaplins The Circus is een van
mijn lievelingsfilms, daarom zitten er ook zoveel fragmenten in Le chignon d'
Olga. Tegelijkertijd is er ook een link tussen het tragische Chaplin-personage
en mijn eigen hoofdpersoon: beiden zijn verliefd op een meisje maar voelen zich
niet sterk genoeg om haar te bereiken. De scène waarin Chaplin droomt dat 'ie
zijn rivaal in elkaar slaat is zo ontzettend droevig, ik moet daar altijd van
huilen.'
Liefde en vriendschap
'In mijn film zijn er allerlei
relaties waarin het onderscheid tussen liefde en vriendschap niet zo helder is.
Zulke relaties raken mij heel erg.'
Idolen
'Hitchcock, Pialat,
Truffaut, Ozu, Bergman, Bresson... Er zijn er zoveel. Van de nieuwe filmmakers
houd ik vooral van Bruno Dumont, Mike Leigh en de gebroeders Dardenne.'
Nieuwe film
'Ik heb hier in Rotterdam een producer ontmoet die erg graag
met mij een film wil maken. Het verhaal heb ik ook al. Kort samengevat moet het
gaan over een meisje dat zichzelf niet ziet zitten en niet weet hoe ze met de
mensen moet communiceren, tot ze de liefde ontdekt. Dan bloeit ze open. Het moet
een sprookjesachtige film worden, maar niet magisch realistisch of zo. Ik hoop
dat ik 'm volgend jaar hier kan presenteren, maar dan moeten we wel nog geld
vinden.'