Dossier over de Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het afgelopen jaar. In 2014 werd de Afficheprijs gewonnen door Susanne Keilhack voor de poster voor Jongens. De andere genomineerden waren Above Us All en Ne me quitte pas (beiden gemaakt door Amira Daoudi), Soof (van Marc Bunag en Martijn van Gelder) en Poetins Olympische Droom (van Jeen Berting).

Afficheprijs Stemformulier

Jij bepaalt wie de Afficheprijs wint. Via het online stemformulier kan tot en met woensdag 1 oktober, 12.00 uur worden gestemd. Voor dit stemformulier heb je een Facebook-account nodig. Heb je geen Facebook, maar wil je toch stemmen, stuur dan een mail met jouw persoonlijke topdrie van de genomineerde affiches naar prijsvraag@cinema.nl.

Stemmers maken kans op fraaie prijzen , waaronder een Pathé Unlimited Card voor zes maanden en een Cineville- halfjaarabonnement.

De winnaar van de 14e Cinema.nl Afficheprijs ( bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser, beschikbaar gesteld door EYE) wordt donderdagavond 2 oktober bekend gemaakt op het Nederlands Film Festival in de Talkshow gepresenteerd door Art Rooijakkers.

De winnaar: Jongens

Samen met Joost Hiensch won Susanne Keilhack de Cinema.nl Afficheprijs al in 2012 en 2011, voor l’Amour des Moules en 170 Hz. Sinds 2013 werkt ze alleen, onder de naam Buro Fritz. Voor Mischa Kamps Telefilm Jongens, over de opbloeiende liefde tussen twee tienerjongens, koos Keilhack een fris, niet al te stereotiep beeld, dat óók voor een jong publiek, zowel jongens als meisjes, aantrekkelijk is.

Genomineerd: Above us all 3D

De Vlaamse Amira Daoudi maakte posters voor films als Little Baby Jesus of Flandr, Rundskop en Little Black Spiders. Voor Eugenie Jansens Above Us All 3D, een artfilm in 3D, maakte ze een heldere illustratie in cyan, wit en zwart. De achtergrond is cyan, het zwarte silhouet stelt hoofdolspeelster Shayleah Sands voor. Zij staat voor een (wereld)bol opgebouwd uit in elkaar grijpende vlinders – Daoudi koos voor het poëtische, symbolische beeld nadat ze in Above Us All 3D opeens een gele vlinder vlak voor de almaar cirkels draaiende camera voorbij zag fladderen.

Genomineerd: Ne me quitte pas

De Vlaamse Amira Daoudi maakte posters voor films als Little Baby Jesus of Flandr, Rundskop en Little Black Spiders. Ne me quitte pas is haar eerste Nederlandse filmaffiche. Op de speciaal gemaakte foto staan de drinkebroers Bob en Marcel: ‘twee mannen die verdwijnen in een bos’. Het is een verbeelding van de punchline die de regisseurs Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden voor hun film bedachten. Het lettertype, net als op de begintitels gezet in helgeel, geeft de poster iets western-achtigs.

Genomineerd: Poetins Olympische Droom

Ontwerper/ illustrator Jeen Berting werkte al eerder samen met regisseur Hans Pool, onder meer aan de leaders van Van Dis in Afrika en de documentaireserie Oostwaarts en de poster van de teledoc Nederwiet. Voor Poetins Olympische Droom maakte Berting een doeltreffende illustratie van de Russische president, geënt op (Oostblok) propagandaposters én het heroïsche en sportieve van de affiches van tal van Olympische Spelen. Het font waarin de titel gezet is, knipoogt een beetje naar het Russische constructivisme, maar is toch sportief én hedendaags.

Genomineerd: Soof

De door Marc Bunag en Martijn van Gelder gemaakte poster van Soof is een parodie, waarop de ‘net niet perfecte beauty’ Soof (Lies Visschedijk) niet in een bad met rozenblaadjes ligt, maar met een sigaret en een glas whisky op een bedje van rood fruit. Aan de fotosessie kwam 30 kilo fruit te pas; Dan Karaty, die met Fedja van Huêt de serie van drie affiches completeert, haalde een paar uur na afloop nog een besje uit zijn onderbroek.

Eerdere winnaars

2013: De nieuwe wildernis (ontwerp Arent Jack)
2012: L’Amour des Moules (ontwerp Joost Hiensch en Susanne Keilhack / ShoSho)
2011: 170 Hz (ontwerp Shosho / Joost Hiensch en Susanne Keilhack)
2010: Zonder pardon (ontwerp De ontwerpconcurrent / Fotografie Vincent van den Hoogen)
2009: Angst (ontwerp Sander Plug)
2008: De Muze (ontwerp Silvia Vergeer, Studio Beige)
2007: Ellen ten Damme (ontwerp Paul Postma)
2006: Diep (ontwerp Brat Ljatifi)
2005 : 06/05 (ontwerp Frank Kempes)
2004: Grimm (ontwerp Alex van Warmerdam)
2003: Van God los (ontwerp Gijs Kuijper)
2002: Minoes (ontwerp Michael van Randeraat )
2001: Iles flottantes (ontwerp Brat Ljatifi)


De vakjury van de 14e Cinema.nl Afficheprijs bestond uit Bor Beekman ( filmredacteur de Volkskrant), Erik-Jan de Boer (visual effects-specialist), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Emma Curvers ( hoofdredacteur Cineville), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Pieter Henket (fotograaf), Martin Koolhoven (filmmaker), Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival ) en Monique van Schendelen (publiciteitsexpert). De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de affiches worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

Regels en voorwaarden

Voor de Cinema.nl Afficheprijs komen in aanmerking alle affiches van Nederlandse speelfilms en documentaires die in het jaar voorafgaand aan het Nederlands Film Festival als hoofdfilm in de Nederlandse bioscopen of filmhuizen hebben gedraaid of op het festival in première gaan.
Lees hier het volledige reglement

Dé site over Nederlandse filmposters

Het woord is nu aan het publiek. Via het stemformulier kan tot en met woensdag 2 oktober, 12.00 uur worden bepaald wat de beste Nederlandse filmposter is van het afgelopen jaar. Stemmers maken kans op tickets voor het Gouden Kalf Gala en andere fraaie prijzen.

De winnaar van de 13e Cinema.nl Afficheprijs (bestaand uit een bedrag van 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten, ontworpen door Titus Leeser) wordt donderdagavond 3 oktober bekend gemaakt op het Nederlands Film Festival in de talkshow gepresenteerd door Claudia de Breij.

De vakjury bestond deze editie uit Bor Beekman (filmjournalist de Volkskrant), Youry Bredeveld (Director Marketing & Communications Pathé), Tibor Dekker (eindredacteur Cinema.nl), Martin Koolhoven (regisseur), Monique van Schendelen (filmpubliciteitsexpert MvSP), Marieke Saly (coördinator Communicatie & PR Nederlands Film Festival) en Jan Pieter Ekker, bedenker en organisator van de Afficheprijs. De jury beoordeelde niet alleen op artistieke criteria; de posters worden ook geacht communicatief en wervend te zijn.

De 5 nominaties

Vorig jaar ging de Cinema.nl Afficheprijs naar l’Amour des Moules, ontworpen door Joost Hiensch en Susanne Keilhack van de Amsterdamse ontwerpstudio ShoSho. Hiensch, die de prijs ook in 2011 won, heeft de vijf genomineerde affiches van commentaar voorzien.



De Cinema.nl Afficheprijs is een samenwerking van VPRO Cinema .nl en het Nederlands Film Festival. Met dank aan EYE.