Van maandag 1 tot en met zondag 7 februari vindt het eerste (online) deel van het 50ste International Film Festival Rotterdam plaats. We bekeken een aanzienlijk deel van het aanbod en tippen tien films.

Premières en flexibele streams

Tijdens de online editie van IFFR 2021 zijn films op twee verschillende manieren te streamen: als première op een specifiek tijdstip (vaak inclusief q&a), of als flexibele screening waarbij je 72 uur de tijd hebt om de film te bekijken. Klik hier voor meer informatie.

Aristocrats (regie: Yukiko Sode)

Japan

Doktersdochter Hanako is al achter in de twintig en – zeer tegen de zin in van haar rijke familie – nog steeds niet getrouwd. Wanneer ze na de zoveelste koppelpoging uitkomt bij advocatenzoon Koichiro, lijkt alles toch nog goed te komen. Totdat blijkt dat hij een stiekeme relatie heeft met Miki. Notabene iemand uit de armere klasse. Fraai, ingetogen familiedrama dat inzoomt op de klassenverschillen in Japan, nooit voorspelbaar wordt en in Mugi Kadowaki (Hanako) en Kiko Mizuhara (Miki) twee prima hoofdrolspelers heeft.
Klik hier voor meer info en tickets

Beginning (regie: Dea Kulumbegashvili)

Frankrijk/Georgië

Wanneer brandbommen de kerk van een groepje Jehova’s Getuigen in Georgië verwoesten weet Yana, de vrouw van de religieuze leider, dat ze daar weg moet. Maar haar man wil van geen wijken weten en ook een bemoeizuchtige inspecteur uit hoofdstad Tbilisi, die de aanslag onderzoekt, maakt haar duidelijk dat ze als vrouw niets te willen heeft. Streng, maar fraai gefilmd drama, waarin bruut geweld en schoonheid dicht naast elkaar liggen, en soms zelfs in elkaar overlopen. Beginning is het zelfverzekerde regiedebuut van Dea Kulumbegashvili en werd mede geproduceerd door de Mexicaanse grootmeester Carlos Reygadas.
Klik hier voor meer info en tickets

Dear Comrades! (regie: Andrey Konchalovskiy)

Rusland

In juni 1962 liepen de gemoederen in industriestad Novotsjerkassk hoog op, toen op dezelfde dag dat de voedselprijzen werden verhoogd ook de lonen van de werknemers met een derde werden gekort. De staking die daarop volgde werd door de KGB en het Sovjetleger bloedig neergeslagen in wat nu het Bloedbad van Novotsjerkassk heet. Regisseur Andrey Konchalovskiy volgt in dit indrukwekkende, historische drama het trotse Partijlid Lyuda, wier idealen op losse schroeven komen te staan wanneer haar opstandige dochter een van de stakers blijkt en na het bloedbad nergens te bekennen is. Winnaar van de speciale juryprijs in Venetië.
Klik hier voor meer info en tickets

Feast (regie: Tim Leyendekker)

Nederland

De geruchtmakende Groninger hiv-zaak – toen mannen op seksfeestjes werden gedrogeerd en ingespoten met het hiv-virus – wordt in deze intrigerende mix van feit en fictie van zeven verschillende kanten bekeken. Indachtig Plato’s beroemde dialoog Symposium, waarin zeven sprekers zich buigen over het begrip ‘eros’. Ambitieus regiedebuut van videokunstenaar Tim Leyendekker, waarin de kijker continue op het verkeerde been wordt gezet en de enige conclusie is dat je geen conclusies kan trekken. Genomineerd voor de Tiger Award.
Klik hier voor meer info en tickets

First Cow (regie: Kelly Reichardt)

Verenigde Staten

Oregon, begin 19de eeuw. Het leven van Cookie Figowitz en King Lu komt in een stroomversnelling wanneer een rijke Britse bonthandelaar een koe laat overkomen, omdat hij een wolkje melk wil in zijn thee. Het is de eerste koe in het gebied en Cookie kan de melk goed gebruiken voor zijn fenomenale, gefrituurde koekjes. Lieve western van indie-regisseur Kelly Reichardt (Wendy and Lucy, Meek’s Cutoff) waarin de nadruk ligt op het bakken van de koekjes, het plukken van blauwe bessen, en vooral op de bijna vanzelfsprekende vriendschap die ontstaat tussen Cookie en King Lu. 
Klik hier voor meer info en tickets

El perro que no calla (regie: Ana Katz)

Argentinië

Bitterzoet Argentijns drama over dertiger Sebastian (gespeeld door de broer van regisseur Katz), die maar niet kan aarden. In hinkstapsprongen – waarbij de kijker de draad soms even kwijt raakt – springen we door een leven zonder doel en richting. En gaan we van een hond die niet kan stoppen met huilen (de titel) naar een wereld waar een vreemd gas ervoor zorgt dat rijke burgers een dure helm moeten dragen en arme burgers laag bij de grond moeten blijven. Poëzie, absurdisme en pathos liggen dichtbij elkaar in deze wonderlijke, droogkomische, zwart-wit vertelling, die altijd blijft boeien en soms verrassend aangrijpend is.
Klik hier voor meer info en tickets

Quo Vadis, Aida? (regie: Jasmila Zbanic)

Bosnië en Herzegovina

De zwartste bladzijde uit de geschiedenis van Dutchbat gezien door de ogen van de (fictieve) VN-tolk Aida. Zij is in juli 1995 in de VN-compound in Potocari in Bosnië-Herzegovina, wanneer die volstroomt met vluchtelingen. Moslim-enclave Srebrenica is zojuist gevallen en iedereen vreest etnische zuiveringen door het Bosnisch-Servische leger onder leiding van generaal Ratko Mladić. Het Dutchbat van luitenant-kolonel Karremans staat erbij, kijkt ernaar en doet beschamend weinig. Regisseur Zbanic (Grbavica) blijft de hele tijd dichtbij Aida, die koste wat kost wil voorkomen dat het Bosnisch-Servische leger ook haar man en twee zonen in handen krijgt. Spannend, aangrijpend en belangrijk.
Klik hier voor meer info en tickets

Riders of Justice (regie: Anders Thomas Jensen)

Denemarken

Wanneer een ontploffing in een trein het leven kost van een belangrijke getuige tegen motorbende Riders of Justice kan dat geen toeval zijn. Denkt tenminste Otto (Lie Kaas), die ook in de trein aanwezig was maar de ontploffing overleefde. Hij deelt zijn verdenkingen met militair Markus (Mads Mikkelsen), wiens vrouw wel omkwam bij de ontploffing. Markus kiest gelijk voor vergelding en is vastbesloten om met hulp van Otto en diens eigenaardige vrienden wraak te nemen op de Riders of Justice. Regisseur Jensen (Adam’s Apples) trekt in deze zwarte komedie een heel blik kleurrijke personages open, balanceert regelmatig op het randje van lachen en belachelijk, maar levert desondanks een heel toonvaste, veelomvattende en ijzersterke film af. Openingsfilm van het festival.
Klik hier voor meer info en tickets

Sweat (regie: Magnus von Horn)

Polen/Zweden

Fitnessgoeroe en influencer Sylwia leeft op en voor het internet. Al haar gevoelens worden online gedeeld en haar volgers zijn haar beste vrienden. Maar ondertussen is ze verschrikkelijk eenzaam en diepongelukkig. Wanneer een stalker haar begint lastig te vallen, beseft ze pas hoe leeg haar leven eigenlijk is. Dicht op de huid gefilmd portret van de in Zweden geboren maar op de beroemde Poolse filmschool in Lódz opgeleide Von Horn, is een tour de force van actrice Magdalena Kolesnik, die zo’n beetje elke seconde in beeld is. Precies zoals haar personage Sylwia gewild had. 
Klik hier voor meer info en tickets

Shorta (regie: Frederik Louis Hviid en Anders Ølholm)

Denemarken

Wanneer arrestant Talib Ben Hassi overlijdt na opgepakt te zijn door de politie (we horen hem nog net ‘Ik krijg geen lucht’ zeggen) slaat de vlam in de pan in de (fictieve) probleemwijk Svalegården in Kopenhagen. De politie verklaart de wijk tot no go-zone, maar desondanks raken de racistische oudgediende Andersen en zijn jongere collega Høyer er verzeild. En voor ze het weten moeten ze rennen voor hun leven. Shorta (straattaal voor ‘politie’) is het regiedebuut van Hviid en Ølholm, die trefzeker en beklemmend de grotestadsproblemen in beeld brengen, zonder daarbij politiek of voorspelbaar te worden.
Klik hier voor meer info en tickets

Meer over IFFR 2021