In 2019 nam Vanja Kaludjercic het stokje over van IFFR-directeur Bero Beyer. Sindsdien moet ze het festival overeind zien te houden in tijden van corona. ‘Festivals zullen lokaler worden, en lokaal dus belangrijker zijn.’

Tot begin december dachten we met zijn allen nog dat IFFR dit jaar wel livepubliek zou kunnen ontvangen. En toen kwam de lockdown tot 14 januari 2022...
Vanja Kaludjercic: ‘Ja, die kwam hard aan, want we hadden al veel aanpassingen gedaan om een festival tot 17.00 uur mogelijk te maken. Toen duidelijk werd dat de bioscopen tot half januari dicht zouden moeten blijven, hebben we besloten volledig online te gaan. Je kan namelijk onmogelijk een project van deze grootte plannen als je niet precies weet hoe het zal zijn. Daarvoor heb je met te veel gasten, vrijwilligers, en externe partijen te maken.’

Wat is de impact van het feit dat IFFR nu toch weer online moet?
‘Na corona moet er een periode van wederopbouw van het contact tussen ons en het publiek plaatsvinden. De bedoeling was dat we daar dit jaar al aan zouden gaan werken, zodat het festival weer een beetje zou worden zoals we gewend zijn. Misschien geen volledig festival, maar een five o’clock-festival, wat nu toch weer een onlinefestival is geworden.’

Loopt de goede naam van IFFR gevaar?
‘Hoewel we het festival vorig jaar online hebben gehouden, deden veel van de films uit onze competities – de Tiger Award en Big Screen Award – het goed op de andere festivals. Het succes van die films was heel geruststellend. De titels die dingen om een Tiger of Big Screen Award worden ook dit jaar weer vertoond, maar vooralsnog alleen aan pers en industrie. Als het weer toegestaan is zullen we ze ook aan het grote publiek vertonen, maar ik durf niet te voorspellen wanneer dit zal zijn. Vorig jaar hebben we het festival in tweeën geknipt. We dachten dat het veilig was om het tweede deel begin juni te organiseren, maar zelfs dat bleek te vroeg.’

Heeft corona de festivals definitief veranderd?
‘Ik ga ervan uit dat mensen minder zullen gaan reizen. Dat zien we nu al, maar dit komt voornamelijk nog door de pandemie. Ik denk dat dit in de toekomst zo zal blijven. Festivals zullen lokaler worden, en daardoor lokaal dus ook belangrijker zijn.’

IFFR is een winterfestival. Hebben jullie ooit overwogen te verhuizen naar de zomer?
‘Daar zijn we niet a priori tegen, maar de kalender zit propvol met andere festivals, dus er is niet een-twee-drie een geschikte plek in de zomer waar we naartoe kunnen verhuizen. Het is nu wel ons grootste dilemma of we volgend jaar weer op dit tijdstip moeten gaan zitten. Ik hoor van alle kanten dat dit de laatste grote lockdown is, maar dat geloof ik pas wanneer ik het zie. En weet je: IFFR is ooit van de zomer naar de winter verhuisd, zodat we geen last zouden hebben van grote zomerfestivals als Cannes, Venetië en Toronto. Het begin van het jaar was vóór corona juist een heel geschikt tijdstip!’

Meer over IFFR 2022