Kelly Reichardt, regisseur van onder meer Old Joy, Meek’s Cutoff en haar meest recente film First Cow, ontving op 4 februari tijdens haar Big Talk op IFFR de tweede Robby Müller Award. De jury prees Reichardt om de manier waarop ze in haar films het Amerikaanse landschap in al haar verscheidenheid weet te tonen.

Kelly Reichardt over… haar debuutfilm River of Grass

‘Als ik terug denk aan River of Grass (1994) ben ik erg bewust van de films die ik in die tijd keek. Ik haalde veel inspiratie uit het werk van anderen, zoals Jim Jarmusch. Hiernaast draaide ik voornamelijk op plekken die ik goede kende. Veel van de landschappen in Florida die je in de film ziet bestaan nu niet meer, sommige hotels gingen zelfs dicht weken nadat wij er gefilmd hadden. Als ik mijzelf ooit zo ver krijg om mijn oude werk weer te herkijken, dan is het vooral interessant om die plekken in Florida weer terug te zien.’

Kelly Reichardt over… het afbeelden van het Amerikaanse landschap

'Als kind zag ik hoe de eerste McDonald's gebouwd werd. Ik zat er met smacht op te wachten. Maar in de korte tijd erna werden op alle hoeken van datzelfde kruispunt ook fastfoodrestaurants gebouwd. Zelfs als een kind dat van fastfood hield, voelde ik een gemis over dat wat verdwenen was. Ik had het gevoel dat er iets van me afgenomen werd. Vroeger zag ik tijdens roadtrips wilde paarden en landschappen. Wat ik nu zie herinnert mij aan de langzame vernietiging van schoonheid door grote bedrijven.'

Kelly Reichardt tijdens de Big Talk op IFFR 2021

Kelly Reichardt over... het winnen van de Tiger Award in 2006

Anish Savjani, een van de producers van Old Joy, was ook aanwezig bij de uitreiking. Ik weet nog dat op het moment dat we wonnen, ik op een zakdoek schreef dat ik hem zou overtuigen om mee te werken aan mijn volgende film. En dat is gelukt: hij heeft al mijn films geproduceerd. De prijs is dus ook een symbool van onze samenwerking.’

Kelly Reichardt over... een vierkant kader

'In sommige films gebruik ik een bijna vierkant beeldformaat. Elke film heeft daar zijn eigen redenen voor. Bij Meek’s Cutoff deed ik dit om de spanning op te bouwen. Ik wilde de kijker zo dicht mogelijk bij de pioniers houden en niet bij de eindeloze ruimte daaromheen. De vrouwelijke personages droegen bonnetten en dat hielp ook om het kader goed op te vullen. De kijker kan zo niet zien wat er buiten het kader gebeurt. In First Cow was de reden dat we in een bos filmden. Overal om ons heen waren verticale lijnen, dus een meer verticaal kader werkt dan beter dan een rechthoekige.'

Kelly Reichardt over... First Cow

'De koe is door ons verzonnen, er was geen koe in het originele verhaal (The Half Life van Jon Raymond, red.). De koe was het middel dat we nodig hadden om thema’s zoals de bondhandel en de eerste migratie van Europeanen naar Amerika in het verhaal te brengen. Ondanks de tijdsperiode heeft de film hedendaagse relevantie. De twee hoofdpersonen zijn juist niet de stereotypische mannelijk mannen zoals we die in Amerika gewend zijn. Ze maken geen indruk door iets af te slachten of te doden, maar juist door te creëren en te maken. Ik vind het fijn om een film te maken over mensen die dingen maken.'