Verenigde Staten 1932. Mysterie van

VPRO Cinema

In 1932 kocht RKO Radio Pictures de rechten van een verhaal dat Stuart Palmer schreef over Miss Hildegarde Martha Withers, een onderwijzeres met een passie voor speurwerk die bevriend raakt met inspecteur Oscar Piper van de politie. De rol van de koppige en soms domme New Yorkse agent ging naar James Gleason en Hildegarde werd perfect gestalte gegeven door karakterspeelster Edna May Oliver. Wanneer Piper korzelig vraagt wie ze is, antwoordt ze ondeugend, `Ik ben onderwijzeres en ik zou wonderen voor je hebben kunnen doen als ik je bijtijds tegen het lijf was gelopen`. THE PENGUIN POOL MURDER is in alle opzichten een eersteklas mysterie, maar het is de relatie tussen Hildegarde en Oscar, die zich ontwikkelt tot een niveau van knarsetandend toegegeven respect en zelfs genegenheid, dat de film bijzonder maakt. RKO deed er meer dan een jaar over om een vervolg te produceren. In dit vervolg wordt het feit dat de twee hoofdrolspelers aan het eind van de eerste film getrouwd zijn echter over het hoofd gezien (hen te handhaven als bevriende tegenstanders bood ongetwijfeld meer mogelijkheden). In MURDER ON THE BLACKBOARD worden Gleason en Oliver herenigd met dezelfde scenarioschrijver (Willis Goldbeck) en regisseur (George Archainbaud) die de eerste film vorm gaven. Deze film leverde dezelfde bevredigende resultaten op. Ook Edgar Kennedy als Detective Donahue en Gustav von Seyffertitz als laboratoriumdeskundige Dr. Max Von Immen keren in deze film terug. Er ging weer een jaar voorbij voordat Hildegarde Oscars hulp inroept voor het oplossen van een mysterie op het schilderachtige Catalina Island in MURDER ON A HONEYMOON. Seton I. Miller en de beroemde komiek/auteur Robert Benchley (1889- 1945) schreven aan deze film mee. Helaas verliet Miss Oliver RKO net voordat de studio (eindelijk) besloot om een meer regelmatige reeks films met deze personages te maken. Helen Broderick verving Oliver in MURDER ON A BRIDLE PATH. Dit mysterie waar weinig vaart in zat, leverde de normaliter zwierige actrice geen materiaal om mee te werken en voorzag Gleason`s personage met de domste tekst uit de Withers-reeks (Het scenario is van Dorothy Yost, Thomas Lemmon, James Gow en Edmund North). Dan cast RKO ZaSu Pitts als Hildegarde voor THE PLOT THICKENS en nemen de dingen een gunstigere wending. Pitts en Gleason vormen een goed team en het mysterie is leuk. Helaas, de daaropvolgende sterren konden dit niveau niet handhaven. FORTY NAUGHTY GIRLS is eerder komisch dan mysterieus, en eerder onhandig dan grappig. Na deze duidelijke mislukking, gaf RKO het op. Een van Stuart Palmers Withers- verhalen werd later bewerkt als een speelfilm met de aflevering MR. O`MALLEY AND MRS MALONE waarin Marjorie Main en James Whitmore de hoofdrol speelden en nog later speelde Eve Arden Hildegarde in een tamelijk vrij herschreven tv-film, A VERY MISSING PERSON, met James Gregory als Oscar Piper. Met slechts een handvol films op zijn conto waarvan maar de helft de moeite waard is, is dit misschien niet de belangrijkste filmreeks in de geschiedenis van Hollywood, maar het blijft op z`n best een van de leukste series.%WR%LS%WR%VTHILDEGARDE WITHERS%VO%WR%WRThe Penguin Pool Murder (1932)%WRMurder on the Blackboard (1934)%WRMurder on a Honeymoon (1935)%WRMurder on a Bridle Path (1936)%WRThe Plot Thickens (1936)%WRForty Naughty Girls (1937)%WR%LS%WR.

credits

Scenario:
Dorothy Yost
Muziek:
Max Steiner
Jaar:
1932
Genres:
Mysterie, Misdaad, Komedie, Familiefilm
Trefwoorden:
Series, Familiefilm, Detectivefilm
Landen:
Verenigde Staten