In de podcast ‘Op de vijfde rij… in Cannes’ neemt Cesar Majorana de luisteraar mee achter de schermen van het grootste en belangrijkste filmfestival op aarde.

#1 Rode lopers, grote feesten en een wereldpremière

Nu online 🎧
Wat is er voor nodig om op het grootste en belangrijkste filmfestival op aarde een wereldpremière tot een succes te maken? De concurrentie is er enorm, iedereen die er toe doet in de filmwereld is daar, dus hoe zorg je ervoor dat jouw film hier de aandacht krijgt die het verdient?

In deze eerste aflevering van een tweeluik volgt Cesar Majorana de Vlaamse grootheden Adil en Bilall in aanloop naar de première van hun nieuwe film Rebel, praat hij met een rode loper-fotograaf die al 43 jaar op het festival komt en bezoekt hij een dubieus cryptofeest.

#2: Wat doen al die Nederlanders hier?

Nu online 🎧
Het stikt van de Nederlanders in Cannes. Dat zie je niet als je kijkt naar de rode loper-compilaties van RTL Boulevard of in de verslaggeving van alle grote kranten, maar ze zijn er toch echt.

In deze tweede aflevering van een tweeluik volgt Cesar Majorana enkele makers die dromen van hun eerste speelfilm, een Engelstalige doorbraak of een grote pot geld. Zoals Rosanne Pel, die na een hoogwaardig debuut partners zoekt voor haar volgende film. Robert-Jonathan Koeyers, wiens animatiefilm It's Nice in Here in première gaat in de Semaine de la Critique. En de groentjes Tim Ewalts en Julia Voets, die eigenlijk hier op goed geluk komen. Zij hopen dat iemand het ziet zitten om met hen een korte film te maken.

2021

#1 De eerste editie van een nieuw tijdperk

Nu online 🎧
Je kunt je afvragen hoe verstandig het is, het grootste filmfestival op aarde organiseren tijdens een pandemie. Maar het heeft ook iets hoopvols: in het zuiden van Frankrijk, tussen de palmbomen en de chique hotels, krabbelt de filmwereld langzaam uit een heel diep dal.

In de eerste aflevering van ‘Op de vijfde rij… in Cannes’ onderzoekt Cesar Majorana waarom het nou zo belangrijk is, dat dit festival in 2021 kostte wat kost doorgaat. Wat maakt ‘deze kathedraal van de cinema’, zoals topproducent Jeremy Thomas het formuleert, zo uniek en essentieel? Cesar praat erover met producenten, programmeurs en filmmakers die al decennialang op het festival komen.

#2 De flops van Sean Penn en Lars von Trier

Nu online 🎧
Het is misschien wel de meest spraakmakende flop uit de geschiedenis van Cannes: de première van The Last Face in 2016. Regisseur Sean Penn werd door de pers finaal met de grond gelijk gemaakt, uitgelachen en uitgejoeld. Des te verrassender is het dat hij dit jaar terug is op het festival, met zijn nieuwe film Flag Day.

In de tweede aflevering van ‘Op de vijfde rij… in Cannes’ ontleedt Cesar Majorana de anatomie van een flop. Niet alleen die van Penn, maar ook die van Lars von Trier, die in 2011 carrièrezelfmoord pleegde in de meest bizarre persconferentie uit de geschiedenis van het festival.

#3 Dromen in Cannes

Nu online 🎧
Cannes is de kathedraal van de auteurscinema, maar het is vooral ook de allergrootste filmmarkt op aarde. In de kelder van het festivalpaleis, slechts enkele meters verwijderd van de rode loper, worden films per kilo verkocht. En daar zitten zeker niet alleen maar meesterwerken tussen: je vindt er surfende nazi’s, lesbische zombievampiers en films met David Hasselhoff.

In de derde aflevering van ‘Op de vijfde rij… in Cannes’ duikt Cesar Majorana in die bizarre microkosmos, samen met de jonge Nederlandse filmmakers Paul Joosse en Sezer Özdemir. Zij dromen ervan om volgend jaar met hun productiemaatschappij Film Town hun eerste speelfilm te maken en ze hopen in de juiste contacten te kunnen leggen. Maar hoe doe je dat als je geen flauw idee hebt waar je moet beginnen? Cesar volgt ze tijdens hun avontuur en probeert ze te helpen. Gaan het ze lukken om hun droom te verwezenlijken?

Paul Joosse, Cesar Majorana en Sezer Özdemir

over de makers

presentator/interviewer: Cesar Majorana
eindredacteur: Jelle Schot
redactie Eye Filmmuseum: Mila Schlingemann, Ronald Simons en René Wolf
muziek: Julius Jongsma
artwork: Aafke Bouman
techniek en montage: Frithjof Kalf
producer: Joyce Feijen
opdrachtgevers: Tibor Dekker (VPRO Cinema), Mila Schlingemann en Lisette Ruijtenbeg (Eye Filmmuseum)

Meer podcasts van de VPRO Gids