Op de achterflap van Aangeraakt door goden, een onlangs herdrukt boek van Wessel te Gussinklo, staat dat Jeroen Vullings het lezen van diens werk ‘een ongekend genot’ en ‘een zoete kluisterende kwelling’ vindt. Hij is niet de enige die superlatieven tekort komt. Op dezelfde achterflap wordt geciteerd uit recensies waarin Te Gussinklo’s boeken ‘buitengewoon geestig’, ‘hoogstaand’, ‘intens’, ‘dwars’, ‘manisch’, ‘onweerstaanbaar’, ‘tijdloos’, ‘verschrikkelijk’, ‘overweldigend goed’, ‘pijnlijk, meeslepend, tragisch en onverbiddelijk’ worden genoemd.
Zou de murw gebeukte lezer na zo’n lawine nog zin hebben in deze kluisterende kwelling? Dit boek kan immers alleen nog maar tegenvallen.
De blurb, zoals de wervende quote voor- en achterop boeken wordt genoemd, is een uniek reclamefenomeen. Uitgevers citeren zonder schroom uit alle beschikbare bronnen zolang dat een tekstje oplevert waarmee potentiële lezers verleid kunnen worden. Of die lezer dankzij zo’n aanbeveling vervolgens tot aanschaf overgaat weet niemand, maar het geloof in de blurb is groot.
De uitvinder van het verschijnsel is een zekere Gelett Burgess, die in 1907 zijn humoristische boek Are You a Bromide? op de cover liet aanprijzen door de door hemzelf verzonnen Miss Belinda Blurb. Ruim honderd jaar later is die vondst wereldwijd geadopteerd als een marketingtruc die veel verschijningsvormen kent. Kan Wessel te Gussinklo putten uit talloze lovende recensies, minder bewierookte collega’s moeten uit andere vaatjes tappen.