VPRO Gids 44

31 oktober t/m 6 november
Pagina 18 - ‘‘Ik wil geen vinkje zijn’’
papier
18

Cadeautje!

Je leest dit artikel gratis. Wil je meer van de VPRO Gids? Neem een abonnement. Nu 12 weken voor slechts 10 euro. Ik wil meer lezen →

‘Ik wil geen vinkje zijn’

Hugo Hoes

Gegadigden die een plek in het omroepbestel willen krijgen, hebben voor 1 januari 2021 50.000 betalende leden nodig. Wie zijn deze mensen en wat willen ze? In de serie Zendingsdrang stellen we er een aantal aan u voor. Aflevering 1: cameraman/video-editor Brahim Azamouri van M24. ‘We zijn geen eiland.’

Waarom wilt u een publieke omroep beginnen?
Brahim Azamouri
(34): ‘Toen in 2016 de Moslimomroep verdween dacht ik: wat nu? Er zijn zo veel mensen die zich niet herkennen in de publieke omroep en dat is echt zonde. Van de miljoenen Nederlanders met een niet-Hollandse achtergrond kijkt slechts 21 procent naar de NPO. Je hebt De nieuwe maan, maar daar zitten ze er altijd net naast. Het gaat om erkennen en herkennen. Daar heb ik vervolgens over gesproken met anderen die er net zo over denken en ook media maken. Dus niet met shoarmaboeren, wel met mensen die kaas hebben gegeten van media. We willen de NPO verrijken met onze ervaring, niet activistisch of op een eigen eilandje. Als ik de televisie aanzet wil ik positieve verhalen in plaats van “man slaat vrouw”.’

Waar staat de M van M24 voor?

‘Het is de m van moslims, maar ook van multicultureel, mens en maatschappij. En die maatschappij is Nederland. Primair richten we ons op moslims, maar dé moslim bestaat niet. Het gaat om de miljoenen Nederlanders die alleen worden uitgenodigd om over zwarte piet te praten of, na een aanslag, over de islam.’

In Hilversum zijn er omroepen die dat ook anders willen.
‘Misschien willen ze hetzelfde maar toch lopen ze vast. Onze woordvoerder is 31 jaar geleden door de NOS binnengehaald omdat ze iets met diversiteit wilden doen. Nu praten we nog steeds over het diverser maken van de media. Het gaat om poppetjes voor én achter de camera. Ik wil geen vinkje worden van het systeem. Zo van, Brahim is hier geweest met wat voorstellen over diversiteit, klaar. In Nederland praten we vooral over en niet mét moslims. M24 is een platform voor divers Nederland. We zijn geen eiland, maar een onderdeel van Nederland en werken graag samen. Er is ook geen verschil. Je hebt linkse en rechtse moslims, arme en rijke en de sekse is ook hetzelfde.’

‘Ik doe dit voor de maatschappij, niet voor het geld. Waarom zou ik? Ik heb drie goedlopende ondernemingen.’

Brahim Azamouri
Moslims drinken wel minder.

‘Ik ga geen detectiepoortjes bij de deur zetten om dat te controleren.’

Wat voor programma’s gaat M24 uitzenden?
‘We willen graag een reisprogramma maken. Waar gaan de mensen met een niet-Hollandse achtergrond op vakantie? Hoe doen ze dat? Niet vanuit het perspectief van de presentator, zoals bij 3 op reis, maar vanuit de vakantieganger zelf.’

Waar kom je dan uit?
‘Overal. Waar gaat iemand uit Honduras heen? Naar de Spaanse kust of naar een plek in Honduras? Zijn belevingswereld, thuis, op het werk en in zijn vrije tijd. Elkaar leren kennen via de buis. Of een kookprogramma met elke keer een gerecht uit een ander land. Er zijn 180 nationaliteiten en stamppot komt natuurlijk ook aan bod. En een hulpprogramma waarin M24 gewone mensen gaat helpen die ergens mee zitten.’

Klinkt wel een beetje braaf.
‘Als er in Slotervaart een homo in elkaar wordt geslagen, wil ik dat ook bespreekbaar maken. Overigens zijn er wel zes nieuwe omroepen met bijna dezelfde insteek. Die heb ik daarom allemaal benaderd voor samenwerking, maar overal ging de deur dicht. Ik doe dit voor de maatschappij, niet voor het geld of mijn individueel belang. Waarom zou ik? Ik heb drie goedlopende ondernemingen. Waar staan mijn kinderen over twintig jaar? Op het veld of nog steeds langs de zijlijn? Daar gaat het mij om.’

Hoe krijg je binnen drie maanden 50.000 leden?

‘De loterij kan elk moment vallen. Kom maar op, geintje. We staan nu op ongeveer 1200.’

Dus nog 48.800.

‘Meer. Ik wil er 55.000 zodat je een veilige marge hebt.’

Maar hoe? De tijd dringt!
‘Kun je bij de VPRO geen live-uitzending regelen waarin we leden kunnen werven?’

Ja, doei.
‘Ik heb trouwens al wel met Lennart [van der Meulen, VPRO-directeur, red.] gesproken. Als aspirant-omroep moet je samenwerken met bestaande omroepen en de VPRO lijkt mij een goede partner. Maar eerlijk gezegd praat ik met iedereen. Met professionals spar ik om de media diverser te maken, maar signalen uit mijn doelgroep zijn leidend.’

Er moet nu iets gebeuren!

‘De digitale campagne loopt. We volgen iedereen die onze website en sociale media heeft bezocht en verzamelen hun gegevens. Daar maken we een retargetingcampagne [om bezoekers opnieuw te bereiken via advertenties op websites van derden, red.] voor. Ik weet dat het verkoopt, maar ik ga in ieder geval niet mijn geloof als businessmodel inzetten. De islam hoort niet op de televisie, maar thuis of in de moskee. Televisie is voor iedereen. Natuurlijk ga ik aandacht besteden aan de ramadan, bedevaart en het Offerfeest. Dat zijn aansprekende gebeurtenissen. Allah heeft de islam volmaakt gemaakt, dus daar hoef ik niets aan te doen. Bovendien, als je het over de islam gaat hebben kun je het toch nooit goed doen. Allemaal verschillende stromingen, heel veel discussie: van liberaal tot orthodox. Wij willen ze allemaal voor de buis zien.’

U wilt de wereld verbeteren.

‘In ieder geval Nederland, omdat ik zie dat het anders kan. Samen, met iedereen. Ik ga voor de middenweg en probeer er te zijn voor de maatschappij. Als iemand staat te wachten bij een bushalte stop ik en vraag of ik diegene kan weg kan brengen. Dat is mijn eigen ding. Zo sta ik het leven. En als iemand bij de McDonald’s in de rij geld tekortkomt, schiet ik dat voor. Dat mooie hapje ga ik hem niet ontnemen. Ik probeer de wereld voor anderen wat makkelijker te maken. Dat is mijn target en het lukt elke dag. Als ik boos op iemand ben geweest bel ik hem later altijd op. Sorry, het zat vandaag niet mee. Elke avond ga ik met een schoon geweten naar bed, anders krijg je nachtmerries.’

Als M24 geen 50.000 leden haalt, gaat de stekker er dan uit?
‘Nee, dat zeker niet want ik ben al vier jaar bezig. Dan gaan we misschien online verder en proberen we het een andere keer weer. Of de NPO zegt alsnog: “Brahim, je hebt goede ideeën, laten we kijken wat we samen kunnen doen.”’

Omroepmededeling

In Nederland kan iedereen een publieke omroep oprichten en een erkenning aanvragen. Wie vóór 1 januari 2021 50.000 leden heeft, een maatschappelijke, geestelijke of godsdienstige stroming vertegenwoordigt én zich weet te onderscheiden van bestaande omroepen maakt een goed kans om een jaar later (aspirant-)omroep te worden. Die leden moeten dan wel allemaal minimaal 5,72 euro betaald hebben. Dat is geen sinecure, toch zijn er elf gegadigden die een plekje in Hilversum willen veroveren.

Drie daarvan hebben een moslimachtergrond, te weten M24 (zie het interview met Brahim Azamouri), IslamOmroep en VVM. Diversiteit en kleur zijn de belangrijkste overeenkomsten tussen de omroepen Zet, X, Zwart en jongerenbeweging U-Icon. De regio dient zich aan met Zwarte Cross-vehikel Stamppot en Ongehoord Nederland (ON) laat het geluid van radicaal rechts horen. Groen kiest voor duurzaamheid en Bersama komt voort uit de Nederlands-Indische gemeenschap. In de serie Zendingsdrang stellen we verschillende nieuwkomers aan u voor. Deze week is dat M24, volgende week Omroep Groen.

Meer Zendingsdrang