Vijf nieuwe podcasttips van de redactie van de VPRO Gids. Met onder andere wanhoopsseks, occult satanisme en multilevelmarketing.

The Dream

Het eerste seizoen van podcast The Dream ging over het fenomeen multilevelmarketing: het verkoopmodel waarbij je jezelf omhoog kunt werken door zo veel mogelijk nieuwe klanten en verkopers te werven. Een doortrapt piramidespel waar een paar mensen heel rijk, en veel mensen arm van zijn worden. In het tweede seizoen onderzoekt presentatrice Jane Marie een andere vorm van volksverlakkerij: de wellness-industrie. 

Etherische oliën, helende kristallen en magnetisme: niets ervan is bewezen, maar er gaan miljarden in om. Kijk maar naar moderne goeroe Gwyneth Paltrow en haar Goop-imperium van vaginale eieren en waterflessen met rozenkwarts. Jane Marie ontmantelt een hoop kwakzalverij, maar toont zich ook begripvol voor de trouwe klanten van de wellness-industrie, waarvan sommigen heel dichtbij haar staan. 

Dying for sex

Het tegenovergestelde van doodgaan, is voor Molly seks, want dan voelt ze zich pas echt leven. De veertiger is gediagnosticeerd met een vergevorderde vorm van borstkanker en heeft waarschijnlijk niet lang meer te leven. Ook is ze pas gescheiden en de ultieme vorm van afleiding van haar ellende is voor haar: met zo veel mogelijk mannen naar bed gaan. 

Ze vertelt al haar avontuurtjes aan haar beste vriendin Nikki Boyer, die dat zo fascinerend vindt dat ze er een podcast van gemaakt heeft. De vriendinnen delen dezelfde zwarte humor (Molly over haar kansen op de datingmarkt: 'als je niet op zoek bent naar een lange relatie, ben ik je vrouw'). Molly vertelt alle sappige details, het verdriet dat erdoor schemert wordt snel weggelachen. Dat maakt Dying for Sex een vreemd fascinerende luisterervaring. 

Kwaad bloed

True crime uit de Nederlandse klei, dat is de podcastserie Kwaad Bloed. Want het platteland lijkt dan wel rustig en vredig, er zijn gruwelijke dingen gebeurd. Jacqueline Maris en Gerrit Kalsbeek, twee oude rotten uit het radiovak, onderzoeken in elke aflevering een misdaad. Tussen de documentaires door verschijnen er ook nog vier radiodrama's, gebaseerd op de waargebeurde verhalen. 

De man die zijn auto met zijn vrouw er nog in op het spoor parkeerde, de campingbeheerder die een kogel door zijn hoofd kreeg om een akkefietje over hondenpoep. Van de verhalen krijg je niet meer vertrouwen in de mensheid, maar lekker griezelen is het wel, dankzij de vasthoudende interviews van Maris en het mooie sound design van Kalsbeek. Lees hier een interview met de makers. 

Conviction: American Panic

In de jaren tachtig doken in over in de Verenigde Staten ineens gevallen op van afschuwelijke mishandelingen en misbruik, gepleegd tijdens occulte satanische rituelen. Mensen 'herinnerden' zich in therapie verschrikkelijke dingen, kinderen beschreven scènes die rechtstreeks uit horrorfilms kwamen en buren beschuldigden elkaar van omgang met de duivel. 

In het tweede seizoen van de podcast Conviction onderzoekt journalist Saki Knafo deze vreemde trend. Ze spreekt een zoon die op negenjarige leeftijd zijn vader beschuldigde van satanisch misbruik, en ook de belangrijkste getuige in de rechtszaak was. En ze ontrafelt hoe het kan dat de angst voor de duivel zich door Amerika verspreidde, en dat politie en artsen de aanklachten allemaal zo serieus namen. 

Recente topafleveringen van bekende podcasts

De schimmige en fascinerende herkomst van het liedje 'Who let the dogs out' in deze aflevering van 99% Invisible.
Antwoord op de vraag waarom wij eigenlijk billen hebben en of we daarmee beter kunnen rennen dan paarden in Radiolab.
De zoektocht naar een vergeten hit uit de jaren negentig in Reply All.
En er zijn nieuwe afleveringen van het onvolprezen Invisibilia

Of... luister naar Backspace van de VPRO Gids

De gemiddelde Nederlander is bijna vijf uur per dag online. Toch is het nog maar relatief kort geleden dat we, eind jaren 90, met een krakend modem onze eerste websites bezochten. Binnen een paar jaar gebruikten we het internet overal voor: om informatie op te zoeken, sociale en romantische contacten op te doen en spullen te verhandelen.

In deze podcast van de VPRO Gids nemen Elja Looijestijn en Cecile Elffers je mee over de elektronische snelweg naar de tijd van langzame verbindingen en snel geld. Ze duiken in de geschiedenis van de baanbrekende websites Marktplaats, Ilse, Lexa en CU2, en spreken de mensen achter en voor de schermen.