Vijf nieuwe podcasttips van de VPRO Gidsredactie, van een alternate reality game tot het Netflix geluid.

The Shift

Oké, de tagline van The Shift klinkt niet heel sexy: on life after 40. Toch is dit een fijne nieuwe podcast waarin vrouwen worden geïnterviewd over wat we gemakshalve maar even de tweede helft noemen. En dat gaat dus niet (alleen) over de overgang, maar ook over het roer radicaal durven omgooien.

Een mooi voorbeeld daarvan is de Jamaicaanse Sara Collins. Ze was zeventien jaar advocaat maar ook moeder van vijf kinderen, én een fanatieke lezer. Wat ze het allerliefste wilde, was een roman schrijven. Uiteindelijk waagde ze de sprong, en schreef een gothic novel met een zwart meisje in de hoofdrol. De bekentenissen van Frannie Langton werd een bestseller.

Luister naar het interview met deze geweldige vrouw, en lees dat boek. Want dat is minstens even geweldig.

Wraak

Barbara Schaaf is de ambitieuze nieuwe korpschef van de Amsterdamse politie. Net in dienst krijgt ze meteen al te maken met een reeks gruwelijke moorden. Wat gaat ze hieraan doen? Over deze spannende zaak gaat Wraak (Avrotros), een van de eerste grote Nederlandse fictiepodcasts. 

Het verhaal wordt verteld door Nazmiye Oral en gespeeld door bekende Nederlandse acteurs, zoals Rifka Lodeizen, Jaap Spijkers, Carine Crutzen, Nasrdin Dchar en Joy Delima. Ook is het helemaal opgenomen in 8D, waardoor het echt lijkt of je middenin de actie staat (wel met koptelefoon luisteren dus). 

Voor mij zijn fictiepodcasts nog steeds even wennen. Het acteerwerk is goed, het geluid is cool en er zit enorm veel vaart in het verhaal. Het taalgebruik is vlot en soms zelfs grof en het #metoo-thema lekker actueel. Benieuwd hoe Barbara deze zaak gaat oplossen. Toch zijn er af en toe dialogen, uitspraken en gebeurtenissen die ongeloofwaardig overkomen. Zonder beeld erbij vallen die extra op.

Toch ligt de lat nu lekker hoog voor de andere podcasts in de genre die er ongetwijfeld nog aan gaan komen.

Twenty Thousand Hertz: Ta-dum! It's Netflix

Het duurt maar drie seconden, maar als je het hoort weet je het meteen: dit is de 'taa-dúm' die je hoort als je Netflix aanzwengelt. Kort, uniek en met filmachtige associaties, dat waren de kenmerken waar de sound designers naar zochten toen ze een audiologo voor de streamingdienst moesten maken. 

Ze deden er meer dan een jaar over, maar het resultaat mag er wezen. In bijna elke pitch voor een herkenningsgeluid staat dat van Netflix genoemd als lichtend voorbeeld. In deze interessante aflevering van de podcast Twenty Thousand Hertz hoor je hoe het tot stand kwam, met interessante bijrollen voor een trouwring, een gitaar en... een geit. 

The Golden House

Een mysterieus technologiebedrijf lanceert een podcast, vooral om allerlei wilde geruchten over ze recht te zetten. Het lijkt een standaard pr-praatje, maar tussen de regels door hoor je verontrustende berichten over hoe het écht zit. En wat klinken de reclames vreemd? 

The Golden House is een spannende nieuwe Britse fictiepodcast, maar dat is nog niet alles. In elke aflevering zitten aanwijzingen verstopt waarmee je zelf online op zoek kan gaan naar meer informatie over het verhaal. Zo kom je steeds iets meer te weten over de angstaanjagende zaken die er gaande zijn in The Golden House. 

Podcast meets alternate reality game dus, die kenden we nog niet. Ben je net als ik te ongelduldig om puzzels op te lossen? Tip: dit twitteraccount geeft je hints. 

Hometown: a Killing

Mobeen Azhar groeide op in Huddersfield, op de Yorkshire Moors. Hij had goeie herinneringen aan zijn 'hometown', tot hij er terugkeert om verslag te doen van de dood van Yassar Yaqub. Yaqub is 35 als hij wordt doodgeschoten door de politie. Zijn rijke vader laat het er niet bij zitten en roept dat zijn onschuldige zoon is vermoord.

Azhar, opgegroeid in dezelfde Pakistaanse gemeenschap, ontdekt algauw dat Yaqub een drugsdealer was, en hoe dieper hij graaft, hoe smeriger het wordt. Hij praat met familieleden van Yaqub, met imams, jongerenwerkers, jochies die op straat rondhangen en zoekt ook zijn eigen jeugdvrienden op.

Hij ontdekt hoe de Pakistaanse gemeenschap, waar iedereen elkaar kent, verweven is met drugscriminaliteit. Het zijn ongemakkelijke waarheden, die ertoe leiden dat Azhar zelf serieus wordt bedreigd.

Hometown is geen hijgerige true crime maar belangwekkende journalistiek. Een mustlisten.