Stef Visjager legde bloed, zweet en tranen vast bij het ontstaan van de nieuwe voorstelling van De Nationale Opera Studio.

Ritratto is een gloednieuwe opera over de excentrieke Italiaanse erfgename Luisa Casati Stampa di Soncino (1881-1957), die zichzelf een ‘levend kunstwerk’ noemde. De opera wordt uitgevoerd door De Nationale Opera Studio, het ‘talententeam’ van De Nationale Opera, een van de meest gerenommeerde operahuizen ter wereld. Hij ging op 13 maart in première op het vooruitstrevende en experimentele festival Opera Forward. In de coulissen zat radiomaker Stef Visjager te nagelbijten. Zij volgt het gezelschap al anderhalf jaar voor de podcast Making an Opera.

Visjager is operaliefhebber, maar geen kenner, benadrukt ze. ‘Ik ben een fan van de muziek, decors en kostuums. Van de NTR kreeg ik de kans me helemaal onder te dompelen in de wereld van de opera en het is geweldig om te zien hoe het allemaal werkt. Ik kende de sopraan, alt, tenor en bas, maar er blijken wel tien soorten sopranen te zijn. Als zanger moet je bepalen wat voor sopraan je wilt zijn en welke rollen je dan zingt.’

Blauwe knieƫn

Visjager volgde haar nieuwsgierigheid en maakte honderden uren opnames. Zo wist ze heel dichtbij de hoofdpersonen te komen. ‘Mensen die veel van opera weten, kennen meestal vooral de technische kant. Maar zij weten misschien niet dat de zangers blauwe knieën hebben van het oefenen van de stunts die ze doen op het podium terwijl ze zingen. Of hoe er gereageerd wordt op een zanger die iets te laat op een repetitie komt omdat hij op de wc zat te poepen.’

Ook voor wie nog nooit een aria gehoord heeft, is Making an Opera interessant. Een groep jonge, ambitieuze mensen die toewerken naar een belangrijk moment in hun leven, levert immers hoe dan ook drama op. Zo komt het in de derde aflevering tot een confrontatie tussen de librettist en de componist. ‘Ik had overal toegang,’, zegt Visjager. ‘maar dat ging niet altijd van harte. De zangers geven alles en zijn soms emotioneel. Als er op social media iets vervelends over ze terechtkomt, kan dat hun carrière breken. Soms was mijn aanwezigheid daarom nogal ongemakkelijk. Een van de afleveringen gaat over die spanning en onzekerheid over de toekomst.’

Ook na de première blijft Visjager opnames maken voor de in totaal acht afleveringen tellende podcast. ‘Uiteindelijk komen alle facetten aan bod: niet alleen de zangers, maar ook het orkest, de dirigent, regie, en kostuums.’ Zo wordt Making an Opera een lesje hogere cultuur, verpakt in een sappige realitysoap.