Cover 1 wedstrijd

Wie ontwerpt de eerste cover van de VPRO Gids in 2020? Doe mee met de ontwerpwedstrijd met het thema 'Bubbel'.

We trekken straks om twaalf uur met zijn miljoenen tegelijk de bubbels open en proosten op de jaren twintig. Hoe bubbly wordt dit nieuwe decennium?

Warm schuimbad of uiteenspattende zeepbel? Trekken we ons terug in onze eigen bubbel, of gaan we naar buiten om samen bellen te blazen? 

Het onderwerp voor de VPRO Gids ontwerpwedstijd voor de eerste cover van 2020: Bubbel!

Jury
Van Santen & Bolleurs (gastjuryleden)
- Jimme Bakker (art director VPRO Gids)
- Cecile Elffers (redacteur VPRO Gids)

huisregels

Eén inzending per deelnemer, dus denk goed na over het uiteindelijke ontwerp.
Afmetingen: 215x285 mm (exclusief marge van 3 mm).

Download hier het omslagstramien.

Alles wat lichtblauw is wordt door de beeldredactie over het ontwerp heen geplakt. Voeg dus ook geen VPRO Gids-logo toe, maar laat hiervoor wel ruimte in het ontwerp.

Inzenden kan tot 15 december 2019.

verzenden per e-mail

  • Mail een kopie van het originele bestand, in jpg-formaat met een resolutie van 72 dpi, naar cover1@vpro.nl.
  • Geef het bestand én het onderwerp van de e-mail je eigen naam op de volgende manier: Lucassen_Theo.jpg of Veen_Carla_van.jpg
  • Gebruik geen 'vreemde tekens' (accenten e.d.) in de benaming.
  • Zet je naam, adres en telefoonnummer in de e-mail.
  • Je originele bestand (resolutie minimaal 300 dpi) goed bewaren: dit origineel zullen wij bij jou opvragen, mocht je het winnende ontwerp hebben gemaakt.

verzenden per post

Stuur je ontwerp naar:

VPRO Gids Cover 1
Postbus 11
1200 JC Hilversum.

Zet je naam, adres en telefoonnummer op de achterkant van het ontwerp.

Babbelen over bubbels

Interview met gastjury Van Santen & Bolleurs

Wendy van Santen en Hans Bolleurs werken samen aan fotografie, video en installaties. Dat doen ze onder andere voor Het Parool, de Volkskrant en natuurlijk de VPRO Gids. In hun atelier in Rotterdam liggen naast chocoladepepernoten en pennen ook een paar gidsen op de tafel met de door hun gemaakte covers. Dit jaar maken ze ook deel uit van de jury voor de Cover 1-ontwerpwedstrijd. Het thema is ‘bubbel’.

Door: Joost Vosman

Bubbel. Kun je daar wat mee?

Hans Bolleurs: ‘Ja, natuurlijk. Absoluut. Je kunt het letterlijk of figuurlijk aanpakken. Er wordt namelijk niet geduid wat je met die bubbel moet doen.’

Dat kan het ook weer lastig maken.

HB: ‘Ja, dat is waar. Maar het is wel een actueel woord. Dat hebben de deelnemers weer mee. Ik denk dat je de inspiratie heel erg in het nu kunt vinden.’
Wendy van Santen: ‘En dicht bij jezelf houden. Wat betekent die bubbel voor jou? Wat is het eerste waar je aan denkt? Makers die dicht bij zichzelf blijven maken de mooiste dingen. Je hebt nu alleen geen context, in die zin is het wel een uitdaging.’
HB: ‘Ja, maar dan nog moet je dicht bij jezelf blijven en er je mening in leggen. Dat is iets wat wij ook proberen. Dat maakt een beeld sterker. Je kunt iets verbeelden, maar je kunt er ook iets van vinden en doordat je er als maker iets van vindt geef je het kracht mee.’
WvS: ‘Ga je die bubbel koesteren of prik je ’m door? Is-ie van glas of van sop?’
HB: ‘Is ie doordringbaar of niet?’
WvS: ‘Zit er iets in of staat iets erbuiten?’
HB: ‘Of zit iedereen in zijn eigen bubbel?’

Je kunt er dus alle kanten mee op.

HB: ‘Ja. En precies wat je ons nu hoort doen, het vragen stellen en verbeelden, dat is ook hoe wij werken.’

Wat zouden jullie er zelf mee doen dan?

HB: ‘Ik denk dat we in eerste instantie met de fysieke bubbel aan de slag zouden willen.’
WvS: ‘Ja, maar dan zouden we wel weer verder denken. Zo werken we ook als we concepten ontwikkelen. We beginnen met een eerste ronde, daarin komen de voor de hand liggende ideeën langs. Dan laten we het even rusten en proberen we een stap verder te denken. Een bubbel is trouwens wel een mooi ding.’
HB: ‘Ja, schitterend.’
WvS: ‘Ik denk dat bij de inzendingen heel veel mensen dat ook letterlijk zullen laten zien.’
HB: ‘En dat kan ook. Maar je moet er wel iets mee doen zodat het nieuw wordt. Dat is toch het belangrijkste.’
WvS: ‘Dat wordt de uitdaging.’

Hebben jullie nog tips voor de deelnemers?

HB: ‘Stop zeker niet bij je eerste idee, ook niet bij je tiende of twintigste. Houd het simpel. En besteed minstens zoveel aandacht aan de uitwerking als aan het idee. Dus je moet heel veel aandacht, tijd en energie in het idee stoppen en vervolgens moet je dat ook op de allermooiste manier uitwerken. Het moet zo goed mogelijk samenkomen.’
WvS: ‘Erg uitdagend, maar superleuk. Wij hebben er in ieder geval zin in en zijn benieuwd naar de inzendingen.’