In Backspace duiken Elja Looijestijn en Cecile Elffers in de geschiedenis van de websites Marktplaats, Ilse, Lexa en CU2, en spreken de mensen achter en voor de schermen.

De gemiddelde Nederlander is bijna vijf uur per dag online. Toch is het nog maar relatief kort geleden dat we, eind jaren 90, met een krakend modem onze eerste websites bezochten. Binnen een paar jaar gebruikten we het internet overal voor: om informatie op te zoeken, sociale en romantische contacten op te doen en spullen te verhandelen.

In Backspace nemen Elja Looijestijn en Cecile Elffers je mee over de elektronische snelweg naar de tijd van langzame verbindingen en snel geld. Ze duiken in de geschiedenis van de baanbrekende websites Marktplaats, Ilse, Lexa en CU2, en spreken de mensen achter en voor de schermen. 

Hoe gingen de feestjes in het hart van de dotcombubbel eraan toe? Hoe zag Marktplaats.nl eruit toen er nog seksadvertenties op stonden? Hoe ongemakkelijk was het om de liefde te vinden op het vroege internet? Wat kochten jonge internetondernemers van hun eerste miljoenen? En hoeveel glitterende gifjes konden pubers op hun eerste profielpagina kwijt?  

Aflevering 1: Ilse

‘Internet begint bij Ilse’ was de slogan van Ilse.nl, de grootste Nederlandse zoekmachine en voor veel mensen de eerste kennismaking met internet. Merien ten Houten richtte het bedrijf in 1996 op, samen met wat handige medestudenten uit Eindhoven. Marc Olzheim was de eerste werknemer en moest er erg aan wennen dat er ook geld verdiend kon worden met internet.

Aflevering 2: Lexa

Tegenwoordig heeft elke single een dating-app, maar in de jaren nul was internetdaten raar en eng. Met Lexa.nl probeerde Nathan Skwortsow daar verandering in te brengen. Marco en Seraja zijn hem dankbaar, want hun date  leidde tot een gelukkig huwelijk. Ook Louise was er vroeg bij met internetdating, maar zij leerde dat ook een virtuele liefde tot een gebroken hart kan leiden.

Aflevering 3: CU2

CU2 was het eerste grote digitale sociale netwerk van Nederland, nog voor Hyves en Facebook. Op het hoogtepunt van het succes waren er bijna een miljoen profielen, voornamelijk van tieners en jongeren. Oprichter Chris de Waard vertelt over dit uit de hand gelopen experiment en fanatieke gebruiker Lisa Weeda kijkt terug op haar profiel vol foto’s van r&b-artiesten.

Aflevering 4: Marktplaats

Frank Crébas racete met paarden toen zijn ouders hem vroegen bij hun nieuwe website te gaan werken: Marktplaats.nl. Annemarie Griffioen heeft er zelfs zo veel plezier van dat ze haar huis heeft omgedoopt tot ‘Villa Marktplaats’. Crébas verkocht het bedrijf voor een astronomisch bedrag, maar kwam er al snel achter dat geld niet gelukkig maakt.

Makers: Cecile Elffers en Elja Looijestijn
Eindredactie: Remy van den Brand
Illustraties: Levi Jacobs
Muziek: Kevin MacLeod

meer podcasttips