Sergei Melkumov is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

Beanpole

2019 | Drama, Oorlogsfilm

Rusland 2019. Drama van Kantemir Balagov. Met o.a. Viktoria Miroshnichenko, Vasilisa Perelygina, Andrey Bykov en Igor Shirokov.

Verlangen naar jeugdige onschuld en een nieuw leven staan centraal in deze indrukwekkende, in Leningrad gesitueerde post-oorlogsfilm. Over verpleegster Iya (de ‘bonenstaak’ uit de titel), die door haar oorlogservaringen lijdt aan catatonie. En haar uit het leger teruggekeerde hartsvriendin Masha, die een kind als houvast wil. Regisseur Balagov (Tesnota), leerling van de Russische grootmeester Aleksandr Sokoerov, werd in Cannes dubbel bekroond voor zijn beklemmende relatiedrama. Waarin hij accenten legt in bloedrood en gifgroen, en waarin het leven in Leningrad oogt als vergeeld papier.

Loveless

2017 | Drama, Thriller

Rusland/Frankrijk 2017. Drama van Andrey Zvyagintsev. Met o.a. Maryana Spivak, Matvey Novikov, Aleksey Rozin, Marina Vasilyeva en Andris Keiss.

In deze voortreffelijke, nauwkeurig uitgesponnen zedenschets fileert de Russische cineast Zvyagintsev (Leviathan, The Return) het uiteengevallen huwelijk van de kille, egocentrische Zhenya en Boris rond de verdwijning van hun twaalfjarige zoon Alyosha. Hoe de jongen liefdeloos opgroeide in een moderne Russische middenklasse die het in materieel opzicht aan niets ontbreekt, dient ook als metafoor voor hoe moedertje Rusland haar burgers en haar voormalige satellietstaten behandelt. Een onderkoelde psychologische thriller tegen sneeuw- en schaduwrijke decors die appelleert aan het werk van Tarkovsky: duister en elegant. Juryprijs-winnaar in Cannes.

Goddess

2004 | Komedie, Thriller, Romantiek, Experimenteel

Rusland 2004. Komedie van Renata Litvinova. Met o.a. Renata Litvinova, Svetlana Svetlichnaya, Konstantin Murzenko, Maksim Sukhanov en Viktor Sukhorukov.

Regiedebuut van Litvinova waarin zij de Moskouse politie-inspecteur Faina speelt. Ze werkt aan drie zaken die op het eerste gezicht onsamenhangend zijn: een ontvoering van een meisje, een gestoorde wetenschapper die de weg kwijt is en een vrouw die niet begrijpt waarom haar zelfmoord is mislukt. Litvinova is trots dat haar film als on-Russisch wordt gezien: 'De typisch Russische film is somber, langdradig, vol lange stiltes en uitzichtloosheid. Na afloop heb ik meestal medelijden met het bioscooppubliek.'