Eye Filmmuseum is in 2021 gestart met de Eye Film Player: een streamingplatform waar films uit de collectie te zien zijn. Een deel van dat aanbod is gratis, voor andere films moet een kleine vergoeding worden betaald. Iedere maand tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Eye Film Player. Met deze maand onder andere de Russische science-fiction Stalker en Nederlandse klassieker Spoorloos.

Anna & Bella van Borge Ring

Deze bijzondere tekenfilm won in 1986 een Oscar voor beste korte animatie. Gedurende een opwindende avond blikken twee oude zusters terug op de dagen van weleer. De zussen halen hun herinneringen op met behulp van een fotoalbum en grote hoeveelheden rode wijn. Een van de twee voelt zich schuldig omdat zij eens haar zuster probeerde te doden als wraak voor het inpikken van haar vriendje.

Het is een schone dag geweest van Jos de Putter (€)

Jos de Putter volgde een jaar lang het ritme van uitstervende tradities. Als zoon van zijn vader verliest hij zich niet in woorden, maar bekijkt hij lucht en land door seniors scherpe blik en maakt de familiegeschiedenis en de boerentrots tastbaar. De 'kleine vertelling over een laatste oogstjaar' werd lovend ontvangen als portret van een boerenfamilie in het typisch Zeeuwse landschap en een eenvoudige, zelfbewuste manier van leven.

Kom en zie van Elem Klimov (€)

De vijftienjarige Flyora heeft er zin in, als hij in 1943 op het Wit-Russische platteland door de partizanen wordt ingelijfd. Maar als hij kennismaakt met de verschrikkingen van de oorlog, gaat de glans er gauw vanaf. Nadat hij tijdens gevechtshandelingen afgedwaald raakt van zijn groep, probeert hij met een meisje de weg terug te vinden naar zijn geboortedorp. Meesterlijke aanval op de oorlogsretoriek uit communistische propagandafilms, die door zijn surrealistische, impressionistische vorm de verpletterende oorlogservaringen van de jonge Flyora tastbaar weet te maken.

Merijntje Gijzen's Jeugd van Kurt Gerron

Een geslaagd sociaal drama over het leven op het Brabantse platteland met zijn armoede en de druk van de RK-kerk, naar het beroemde boek van A.M. de Jong in de laatste produktie van Loet C. Barnstijn die zijn eigen 'Filmstad' in Wassenaar had ingericht. Het jongetje Krols werd ontroerend geregisseerd als Merijntje, die 'mispels bogerde' bij de pastoor en wiens grote vriend, de stroper De Kruik (Bron), na een moord uit jaloezie in de gevangenis belandt door ongeweten verraad van Merijntje.

Paradies: Liebe van Ulrich Seidl (€)

Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.

Spoorloos van George Sluizer (€)

Klassieker van eigen bodem, gebaseerd op Tim Krabbé's Het Gouden Ei, over een jong stel dat onderweg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk plotseling pech krijgt. Aangekomen bij een tankstation verdwijnt de vrouw, waarna zich een jarenlange zoekactie door haar vriend ontvouwt. Misschien wel het beste wat in Nederland ooit op thrillergebied is gemaakt. Stukken beter ook dan de Hollywood-remake die Sluizer vijf jaar later zelf regisseerde, en waarin de onvergetelijke, gruwelijke slotakte voor het Amerikaanse publiek werd aangepast.

Stalker van Andrej Tarkovski (€)

Een sublieme film over de geheimzinnige gids Stalker, die een wetenschapper en een schrijver een verboden zone binnenleidt, een door militairen hermetisch afgesloten gebied, waar de regels van logica en gezond verstand niet meer gelden. Het wonderlijk mooie kleurgebruik, het camerawerk en belichting zorgen voor een mysterieuze sfeer, waarin de filosofische gesprekken van de drie personen, vol symboliek, een bijzondere dimensie krijgen. Een film om meer dan een keer te zien.

Zeemansvrouwen van Henk Kleinman

Een melodrama naar een volksstuk van Herman Bouber, waartoe de tevoren in Duitsland werkende Kleinman duidelijk de Russische filmers als voorbeeld nam. Cameraman Andor von Barsy maakte fraaie beelden, maar het verhaal, over de aan lager wal geraakte zeemansweduwe, is te traag en te sentimenteel, en werkt nu op de lachspieren. Er zitten echter uiterst boeiende opnamen in van Amsterdam aan het eind van de jaren '20.

Eye Film Player

De Eye Film Player is een streamingdienst waarmee je een groeiende selectie films uit de collectie van Eye Filmmuseum kunt bekijken. Veel van de films op de Eye Film Player (Nederlandse speelfilms, documentaires en klassiekers uit de wereldcinema) zijn gratis te bekijken, zonder account. Voor de huurfilms betaal je een klein bedrag ter vergoeding van de makers en rechthebbenden.

Zie: player.eyefilm.nl