Naast fraaie tevreden-zuchtjesregels (‘zon schildert de bomen in de straat’) staan ziedende poëtische notities bij het wereldnieuws. Syrische vluchtelingen kijken hem ’s nachts vragend aan, denkend aan hun ‘kind met chloorbommen bestookt’ door ‘Assads moordenaarstroep’, terwijl ‘actuele lijken in de middellandse zee’ van de droom Europa een ‘nachtspook’ maken. En bij een aanslag, gepleegd door op maagden beluste baarden, hoort Campert een schrijnende onomatopee: ‘bataklàn bataklàn bataklàn/knallen de kalasjnikovs’. Nogal direct en ongepolijst allemaal, maar bij vlagen niettemin behoorlijk indringend.
Remco Campert - Open ogen
Engagement is misschien niet het allereerste woord dat je met Remco Campert associeert, maar in zijn bundel Open ogen (De Bezige Bij) publiceert de dichter van het melancholieke lamento en de lucide mijmering toch echt regelrechte protestverzen.